تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹
تاریخ بروزرسانی: ۴ مرداد ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان و شرایط مناسب اقلیمی و جغرافیایی در استان جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در تصریح این خبر گفت: استان کردستان از لحاظ انرژی های نو همچون خورشیدی و بادی، پتانسیل‌های بالایی داشته و از لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی شرایط مناسب جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی دارد و امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این عرصه، شاهد توسعه استفاده از انرژی‌های پاک در استان باشیم.

وی در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف اداری و خانگی و نصب و راه اندازی انرژی خورشیدی اذعان داشت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی جمعاً توسط ۳۶ متقاضی و سازمان‌های دولتی با ظرفیت های مختلف با مجموعه ۴۹۵ کیلووات در سطح استان، با عقد قرارداد به مرحله انجام و بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه افزود: هنوز در اوایل راه قرار داریم و اگر بتوانیم از این انرژی به نفع احسن استفاده کنیم دیگر نیازی نیست نگران به اتمام رسیدن ذخایر نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی کشورمان باشیم.

لهونیان  در ادامه با اشاره به بخشنامه ابلاغی دولت در سال ۹۴ بیان کرد: ادارات و ارگان ها مکلف هستند ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر به ویژه سامانه های خورشیدی تامین کنند.

وی افزود: تغییرات ارز در یکی دو سال اخیر به ویژه برای خرید تجهیزات، کمبود بودجه ادارات و ارگان ها، دسترسی آسان به برق دولتی و نرخ انرژی پایین آن در مقایسه با انرژی های تجدید پذیر از جمله خورشیدی، دلایل موجود برای عدم تحقق  صد درصدی اجرای این بخشنامه می‌توان ذکر کرد.

لهونیان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: کردستان از ظرفیت های لازم برای ایجاد و توسعه تولید انرژی از طریق نور خورشید برخوردار است و در صورت ایجاد بسترهای لازم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این زمینه در استان تمایل خواهند داشت.

وی افزود: تابش نور خورشید و هوای معتدل مناسب، با توجه به شرایط جغرافیایی استان کردستان ( میانگین تابش نور خورشید در روز برابر ۵ الی ۶ ساعت و در سال برابر ۱۸۲۵ الی ۲۱۹۰ ساعت می باشد )، افزایش بهای خرید توسط سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری ایران ( ساتبا )  برای سال ۹۹ و خرید برق تضمینی ۲۰ ساله، توسط ساتبا از دلایل تمایل سرمایه‌گذاران در استان در این زمینه می باشد.

لازم به ذکر است تا کنون ۱۹ درخواست برای دریافت مجوز در این خصوص ارائه شده و با ۱۶ مورد طبق نقاط اولویت‌دار از طرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان موافقت انجام شده است.

image_pdfimage_print