تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸
تاریخ بروزرسانی: ۱۳ مهر ۱۳۹۸

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان خبر داد: اصلاح و بهینه سازی شبکه روستایی و آماده کردن آن برای تبدیل به تکخوانی به حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در تصریح این خبر گفت: هزار و ۶۹۴ روستای بالای ده خانوار در استان از نعمت برق برخوردار هستند  که برق ۹۴۴ روستا نیز باز فروش بوده و هنوز به صورت تکخوانی در نیامده است.

وی در ادامه افزود: طرح تکخوانی کردن کنتور برق این روستاها آغاز گردیده است که امید داریم با تلاش شبانه روزی همکاران این مهم در آینده ای نزدیک به اتمام برسد.

هیوا لهونیان با اشاره به تعداد روستاهای دارای برق در استان اذعان داشت: هزار و ۶۹۴ روستای بالای ده خانوار از نعمت برق برخوردار هستند که هدف شرکت در آینده ای نزدیک برق رسانی به روستاهای زیر ۱۰ خانوار نیز می باشد.

هیوا لهونیان با بیان اینکه درصد بالایی از شبکه برق روستاهای استان عمری بالای ۳۰ سال دارند و تقریبا فرسوده هستند یادآور شد: در راستای اصلاح و بهینه سازی شبکه روستایی و آماده کردن آن برای تبدیل به تکخوانی حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند اذعان داشت:  فقط ۱۹ روستای زیر ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار نمی باشند که ۹ روستای آن بالای ۵ خانوار است که اقدامات اولیه جهت احداث شبکه انجام گردیده و در دستور کار تأمین برق برای سال جاری قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به ۱۰ روستای باقیمانده افزود:  برقدار کردن این ۱۰ روستا در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق استان برای سنوات آتی قرار گرفته است.

لهونیان در ادامه تأکید کرد: ضروری است قبل از شروع به تکخوانی کردن کنتورهای برق در هر روستا، اصلاح شبکه توزیع برق فشار ضعیف، فشار متوسط، پست ها و انشعابات مشترکان انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به صعب العبور بودن بسیاری از روستاهای استان تأکید کرد: در حال حاضر ۶ روستا در شهرستان های بانه، بیجار و کامیاران از طریق سامانه های خورشیدی تأمین می شود که از طریق منابع داخلی شرکت توانیر تأمین شده و مورد استفاده مشترکان قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان بیان کرد:  با تأمین برق این تعداد روستاها در چند سال اخیر،  مهاجرت معکوس از شهر به روستا وجود داشته و روستاهایی که سکونت در آن برقرار نبود زندگی در آن ها جریان پیدا کرده است.

image_pdfimage_print