1

به گزارش روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق استان كردستان، هیوا لهونیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت تشریح دستاوردهای نظام در طول چهل سال پیروزی انقلاب كه در محل سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دستگاه‌های خدمت‌رسان در قبال همت و اراده مردم شریف باید تلاش کنند تا تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشته و آن را به فرصت تبدیل کنند تا بتوان بر اساس برنامه‌هایی که طراحی شده، با کم‌ترین آسیب شرایط را پشت سر گذاشت و به وضعیت مطلوب  برسیم.

وی با تأکید بر اینکه نگاه شرکت توزيع نيروي برق استان كردستان به رسانه یک نگاه هم‌افزایی است، افزود: معتقديم اطلاع‌رسانی از جمله وظایفی قلمداد می‌گردد که به کمک اصحاب رسانه محقق می‌شود.

عمده‌ترین توسعه صنعت برق استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خلق شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه با اعلام اینکه شركت توزيع نیروی برق استان کردستان از سال 1326 شروع به کار کرده است، تصریح کرد: توليد و استفاده از برق در استان كردستان با نصب دو دستگاه مولد 125 کيلوواتي در محل فعلي دبستان پروين اعتصامي شهر سنندج در سال 1326 شروع گرديد که اين تأسيسات در سال 1330 بکلي از بين رفت و مجدداً در سال 1332 با سرمايه‌گذاري مسئولين و مالکين شهر و همکاري شهرداري در باغ ملي محل فعلي شرکت دو دستگاه مولد150 کيلوواتي تحت پوشش شرکت روشنايي آغاز به کار كرد.

وي با بيان اينكه در همين تاريخ اولين امتياز برق بطور رسمي نيز واگذار شد، افزود: توسعه تأسيسات و مولدها با توجه به روند رشد مصرف تحت نظر شرکت ادامه يافت تا اينکه در سال 1345 تأسيسات و تشکيلات اداره برق شهر به برق منطقه‌اي غرب تحويل مديريت گرديد.

لهونيان با ذكر اينكه پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي ايران در راستاي محروميت‌زدايي منطقه برنامه‌ريزي و اقدامات وسيعي جهت ايجاد و گسترش شبکه انتقال و توزيع برق در سطح استان صورت گرفت، تصريح كرد: خوشبختانه در حال حاضر تأمين برق استان کردستان از طريق شبکه سراسري و از سه محور همدان، آذربايجان وکرمانشاه توسط خطوط انتقال 230، 132و63 کيلوولت انجام مي‌گيرد.

وی با یادآوری اینکه در سال 1345 تا پیروزی انقلاب اسلامی روند رو به جلو در مجموعه کل تأسیسات ایجاد شد، ادامه داد: عمده‌ترین توسعه صنعت برق استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خلق شد.

لهونيان با اذعان به شاخص‌های عملکردی استانی صنعت برق استان کردستان نسبت به سال 1357، اظهار کرد: قدرت منصوبه نیروگاهی استان در سال 57 نزدیک به 18 مگاوات بوده که هم‌اکنون به 980 مگاوات رسیده است.

وی با گريز به اينكه تا قبل از انقلاب کل مشترکین در کردستان 31 هزار و 483 مشترک بود، افزود: اين آمار هم اكنون به  بیش از 637 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی رسيده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه طول خطوط انتفال و فوق توزیع استان دو هزار و 101 کیلومتر مدار است، خاطرنشان کرد: طول خطوط توزیع از 522 کیلومتر مدار به 16 هزار و 781 کیلومتر مدار رسیده و تعداد پست‌های انتقال و فوق توزیع نیز 28 دستگاه است.

وی ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع استان را شامل دو هزار و 665 مگاولت آمپر دانست و ادامه داد: ظرفیت‌های ترانسفورماتورهای توزیع به یک‌هزار و 484 مگاولت آمپر رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اذعان به اينكه در حال حاضر 980 مگاوات تولید برق در استان کردستان داریم، يادآور شد: این ظرفیت با توجه به پروژه‌هایی که در دستور کار قرار دارد، ظرفیت تولید استان به ميزان قابل توجهي افزایش پیدا می‌کند.

1689 روستای کردستان برقدار است

لهونیان در ادامه با ذکر اینکه تعداد روستاهای برقدار استان در سال 1357 تعداد شش روستاي حاشيه شهر بود، گفت: تعداد روستاهاي برق‌دار استان كردستان در سال‌جاری به یک‌هزار و 689 روستا رسیده است.

وی با اعلام اينكه برنامه برق رسانی به روستاهای 10 خانوار در كردستان به پايان رسيده است، خبر داد: پروژه برق رساني به روستاهاي کمتر از 2 خانوار استان كردستان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه  برق‌دار شدن روستاها در کردستان به نسبت سال 57، ادامه داد: تعداد 164 هزار و 783 خانوار روستایی در کردستان از نعمت برق برخوردار هستند.

وی تعداد چاه‌های کشاورزی برق‌دار شده کردستان را هفت هزار و 478 حلقه دانست و گفت: این تعداد در اوایل انقلاب چهار حلقه بود که در این مدت رشد 186 هزار و 850 درصدی داشته است.

كردستان جز استان‌های صدرنشین در توسعه زیرساخت‌ها مبتني بر نيروي برق است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص وضعیت شبکه انتقال و توزيع نيروي برق استان كردستان گفت: تعداد مشترکان موجود در سال 57 تعداد 31 هزار و 483 مورد بود که امسال به 637 هزار و 530 مشترک با متوسط سرانه یک هزار و 309 کیلووات ساعت افزایش یافته است كه این آمار نسبت به سال 57، رشد یک هزار و 925 درصدی داشته است.

وی ظرفیت پست‌های توزیع را یک هزار و 484 مگاولت آمپر دانست و اضافه کرد: طول خطوط فشار ضعیف استان در چهار دهه اخیر از 349.6 به پنج هزار و 882 کیلومتر و طول خطوط فشار متوسط از 9.073 به یک‌صد و پنج هزار و 43 کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اعلام اينكه احداث خط و پست 400 کیلو ولت از جمله برنامه‌هاي آتي شرکت توزيع نيروي برق استان است، تصريح كرد: اين پروژه در سفری که وزیر نیرو به استان داشت به عنوان یکی از مطالبات استان مطرح گردید و در سفر آتی وزير نيرو به استان پيگري خواهد شد.

وی با اعلام اینکه تعداد پست‌های توزیع نسبت به سال 57 با رشد 9849 درصد از 132 دستگاه به یکصد و سی و یک هزار و 33 دستگاه افزایش یافته است، افزود: ظرفیت پست‌های توزیع از 32 به یک‌هزار و 484 مگاولت آمپر و تعداد فیدر 20 کیلوولت نیز از 17 دستگاه به 179 دستگاه ارتقاء یافت.

لهونيان ابراز خرسندي كرد: خوشبختانه تحقق اين اهداف، كردستان را جز استان‌های صدرنشین در توسعه زیرساخت‌ها مبتني بر نيروي برق قرار داده است.

وي با بیان اینکه تعداد 28 دستگاه پست فوق توزیع و انتقال در استان فعال است، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های تولید برق استان شامل نيروگاه سیکل ترکیبی سنندج با ظرفیت 956 مگاوات است که چهار واحد گازی آن در سال 84 با ظرفیت 636 مگاوات به بهره‌برداری رسید و به مجموعه نیروگاه‌هاي دیزلی و سد آزاد سنندج پيوست.

وجود 462 شبکه فرسوده در كردستان

لهونيان در ادامه با اعلام اينكه یک‌هزار و 462 شبکه فرسوده و یک هزار و 200 پست موجود در استان كردستان نیازمند بهینه‌سازی است، گفت: در كنار اين چالش، هم اكنون تعداد 685 روستاي استان كردستان تأمين برق آنها به صورت تكخواني، تأمين مي گردد و تكخواني يك هزار و چهار روستاي ديگر نيز كه اكنون به صورت بازفروش بوده، جزو برنامه هاي بلند مدت شركت قرار گرفته است.

وي با ذكر اينكه تا زماني كه شبکه اصلاح نشود، تک‌خوانی در ساير روستاها تحقق پیدا نمی‌کند، افزود: اصلاح این شبکه‌ها نیاز به تخصيص اعتباري بالغ بر 300 میلیارد تومان دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هشدار داد: اگر نتوان شبکه را به موقع بهینه‌سازی كرد، هزینه‌های جابجايي، تعميرات و بهره‌برداری به نسبت بالا می‌رود.

13 هزار انشعاب برق فاقد مجوز در كردستان وجود دارد

لهونيان با بيان اينكه 13هزار انشعاب فاقد مجوزهاي لازم در استان شناسایی شد، گفت: اين آمار به دليل آنكه رقم بزرگی را به خود اختصاص داده، به یک معضل و چالش اساسی برای شرکت توزیع برق استان بدل گشته است.

وي با تأكيد بر اينكه پس از ابلاغ قانون واگذاری انشعاب غیردائم بیش از هفت هزار انشعاب فاقد مجوزهاي لازم به انشعاب غیردائم تبدیل شده است، تشریح كرد: از محل اختياراتي كه به صورت مقطعي به شركت هاي توزيع داده شد، نزديك به هفت هزار تشكيل پرونده شده و برق آنها به صورت قانوني در اختيار آنان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با ذكر اينكه براي پنج هزار باقي مانده منتظر دريافت مجوزهاي لازم براي تشكيل پرونده و مراحل اجرايي هستيم، يادآور شد: تا پایان سال تمام انشعابات بدون مجوز، تعیین ‌تکلیف مي‎شوند.

ارائه خدمات شركت توزيع نيروي برق كردستان مطلوب است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اينكه امسال 420 دستگاه پست با صرف 10 میلیارد تومان و 95 کیلومتر شبکه فشار قوی در استان ايجاد شده است، اظهار داشت: 90 کیلومتر شبکه فشار ضعیف نيز با صرف اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان در استان مستقر شده است.

وي گفت: 37 کیلومتر شبکه و 70 دستگاه پست نیز بهسازی و معایب آن طی سال‌جاری برطرف شده است.

لهونيان با بيان اينكه 46 پروژه همزمان با دهه مبارك فجر در سطح استان با اعتبار يكصد و 57 ميليارد و 300 ميليون و 700 هزار ريال به بهره‌برداري خواهد رسيد، افزود: بهره‌برداري از اين پروژه‌ها گوياي تلاش نيروهاي شركت توزيع نيروي برق استان كردستان در راستاي ارائه خدمات است.

وي با ابراز خرسندي از اينكه با وجود تمام مشکلات و چالش‌هاي پيش رو، خوشبختانه استان كردستان در سطح كشور داراي وضعيت مطلوبي است، گفت: اين جايگاه در شرايطي كسب شد كه به دليل فرسوده بودن شبکه با تلفات برق 9درصدي مواجه هستيم.

لهونیان در پایان در خصوص پروژههای شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در یک سال گذشته گفت: تبدیل سیم لخت به کابل خودنگهدار به طول 126 کیلومتر، اجرای شبکه باس داکت بازار مریوان، اخذ فیدر از پست فوق توزیع سنندج، نصب کنتورهای هوشمند، شبکه فشار متوسط هوایی پمپاژ پایاب سد گاوشان، احداث شبکه روشنایی معابر، اصلاح شبکه روشنایی، اصلاح کنتور در راستای تک‌خوانی روستاها، برق‌رسانی به روستاهای بدون برق استان، احداث پست‌های هوایی و زمینی جدید، احداث شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی، احداث شبکه در راستای کاهش تلفات شبکه و اصلاح شبکه‌های موجود از اهم این پروژه‌ها بود.