1

وزیر نیرو عصر شنبه در سفری کوتاه به کردستان از سد آزاد و سامانه انتقال آب به سنندج بازدید کرد و در جریان اجرای پروژه‌های حوزه آب و برق استان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، در این سفر معاونین حوزه آب و آبفا و رییس حوزه کرخه و مرزی غرب، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو را همراهی می‌کردند.

استاندار کردستان در نشستی با وزیر نیرو، چالش‌های اعتباری حوزه آب و برق استان را مطرح و خواستار تسریع در تخصیص اعتبارات مورد نیاز پروژه‌ها شد.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه مصوبات سفر دی ماه سال گذشته وزیر نیرو دستاوردهای زیادی برای استان به همراه داشت، به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان هم اشاره کرد و گفت: با نگاه ویژه ای که وزارت نیرو به کردستان دارد، امیدواریم در کمترین زمان ممکن شاهد تخصیص اعتبار و به ثمر نشستن مصوبات این دو سفر باشیم.

وزیر نیرو همچنین در بازدیدی هوایی از سد آزاد و ژاوه در جریان روند اجرای سامانه انتقال آب به سنندج قرار گرفت.

پنج سد در حال بهره برداری و هشت سد در حال احداث در کردستان وجود دارد که با تکمیل این سدها و طرح‌های آبی، بخش قابل توجهی از مشکلات آبی استان مرتفع می شود.

خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج ۲۷ کیلومتر طول دارد و برای تامین آب شرب جمعیت ۷۰۰ هزار نفری شهر سنندج در افق ۱۴۲۵ طراحی شده است.

از طریق این خط لوله، سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه انتقال می‌یابد. در حال حاضر نیز ۲ هزار لیتر بر ثانیه آب از سد آزاد از طریق رودخانه چهل گزی به سد قشلاق سنندج انتقال می‌یابد.

چند سالی است که آب مخزن سد قشلاق سنندج به دلیل تغذیه‌گرایی دچار تغییر در طعم و بو شده و این موضوع، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، تا اینکه تصمیم بر این شد برای رفع این مشکل، از سد آزاد بطور مستقیم، آب به تصفیه‌خانه سنندج انتقال یابد.

سد آزاد در ۴۰ کیلومتری سنندج روی رودخانه آزاد واقع‌ شده است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.