1

مدیر توزیع برق شهرستان سقز از احداث فیدر جدید زیویه در این شهرستان خبر داد و افزود: با هدف رفع ضعف ولتاژ و نوسانات پمپاژهای کشاورزی 4 روستای قشلاق رضا، یازیبلاغی، خوشه دره و سیدآباد، تعداد فیدرها در این شهرستان به 22 فیدر افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان عبدالله ابراهیمی مدیر توزیع برق شهرستان سقز گفت: در برخی از مناطق روستایی و حاشیه سد شهید کاظمی شهرستان سقز به دلیل افزايش جريان مصرفی برق و ثابت بودن قدرت تولیدی در شبكه، شاهد افت ولتاژ و یا نوساناتی در شبکه برق در این مناطق بودیم.

وی افزود: در همین راستا با احداث فیدر جدید زیویه، مشکل ضعف ولتاژ و نوسانات پمپاژهای کشاورزی روستاهای قشلاق رضا، یازیبلاغی، خوشه دره و سیدآباد که در مسیرسدشهید کاظمی قرار دارند، مرتفع شد.

مدیر توزیع برق شهرستان سقز افزود: فیدر یک کابل الکترونیکی یا گروهی از هادی‌های الکتریکی است که برق را از یک منبع مرکزی بزرگ‌تر به یک یا چند مرکز توزیع ثانویه یا شعاعی انتقال می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه با احداث فیدر جدید زیویه تعداد فیدرها در شهرستان سقز به 22 مورد افزایش یافت، بیان کرد: فیدرجدید زیویه با ایجاد تغییراتی تکمیل و از فیدرصاحب جدا شد تا علاوه برافزایش پایداری شبکه و بهبود شاخص‌های بهره‌برداری، مشکل افزایش بار فیدر صاحب نیز مرتفع گردد.

مدیر توزیع برق شهرستان سقز هدف از احداث این فیدر را کاهش بار فیدر صاحب در پست فوق توزیع سقز 2، بالابردن ضریب اطمینان و پایداری خطوط و همچنین تعدیل بار فیدرعنوان کرد و افزود: برای احداث فیدر جدید زیویه بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه صرف شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه 1260 متر خط به‌منظور بازآرایی فیدرصاحب و زیویه در شهرستان به شبکه اضافه شد، گفت: با احداث فیدر جدید تنها بخشی از مشکل ضعف ولتاژ در این مناطق مرتفع می گردد و در صورت نصب یک دستگاه اتوبوستر در مسیر سد شهید کاظمی، ضعف ولتاژ این مناطق به‌طور کامل رفع می‌شود.

شایان ذکر است که شبکه توزیع برق 82 روستا در شهرستان سقز عاری ازشبکه سیم مسی بوده و همه آنها به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.