1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان رخشانی مهر در ابتدای سخنان خود با اشاره به طرح چشم انداز اصلاح ولتاژ شبکه توزیع برق ( چاوش ) بیان کرد:  این طرح  با هدف کاهش خطاهای شبکه و خدمت رسانی بهتر به مردم در سراسر کشور اجرا می گردد.

وی در ادامه افزود: در برخی نقاط با مشکل ولتاژ و چالش آن مواجه هستیم که اجرای این طرح در رضایت بیشتر مردم و بهره برداران تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح روشی مکانیزه برای کاهش تلفات شبکه است، اضافه کرد: طرح چاوش در واقع نهضتی برای اصلاح ولتاژ شبکه توزیع برق کشور است و این کار باید در استان های مختلف جریان سازی و اقدامات آن انجام شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر یادآور شد: در این طرح با امکانات و روش‌های مانیتورینگ، ولتاژ شبکه توزیع شناسایی و در نهایت اقدام اصلاحی و کنترل اثربخشی انجام خواهد شد ضمن اینکه مشکلات این بخش رفع می شود.

رخشانی مهر تاکید کرد: نظارت بر وضعیت فنی امور عملیاتی، رتبه بندی و مقایسه عملکرد شرکت های توزیع، هدفمند کردن هزینه کردها و نظارت بر آن، تعادل بار، بهبود وضعیت توان و خدمات رسانی بهتر به مردم، رضایت مشترک، کاهش هزینه های جاری و بهبود بهره وری از جمله مزایای اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال ۹۶ به شرکت های توزیع برق ابلاغ شده است، افزود: به شرکت های توزیع در همه استان ها ابلاغ شده که از هم اکنون نسبت به اجرایی کردن این طرح اقدام کرده و گامی مهم برای اصلاح ولتاژ شبکه بردارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان نیز در این نشست گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان دارای ۶۵۰ هزار مشترک، بیش از ۱۶ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف، ۱۳ هزار و ۴۰۰ پست، ۲۲ پست فوق توزیع و هفت پست انتقال است.

هیوا لهونیان یادآور شد: ۹۵ درصد مشترکان این شرکت در استان مربوط به بخش خانگی و تجاری، نیم درصد صنعتی، 1/5 درصد کشاورزی و مابقی در بخش عمومی و ادارات است.

وی با بیان اینکه سهمیه بار مصرف تعیین شده برای کردستان در سال جاری ۴۲ مگاوات است، اضافه کرد: پیک بار در سال گذشته در روز ۴۲۷ و در شب ۴۵۸ مگاوات بود که با توجه به بافت مشترکین این شرکت، اوج بار اغلب در شب است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار داشت: در مجموع امسال در راستای مدیریت بار، ۲ هزار و ۳۹۰ تفاهم نامه با مشترکان بخش های مختلف بسته شد که ۱۴۱ مگاوات ظرفیت ثبت شده برای مدیریت مصرف در قالب این تفاهم نامه ها است.

لهونیان افزود: از این تفاهم نامه ها ۸۶ مگاوات آن مربوط به مشترکان بخش کشاورزی، ۱۱۹ تفاهم نامه با ۴۳ مگاوات ظرفیت با مشترکان بخش صنعت است که ظرفیت بسیار خوبی برای مدیریت مصرف برق در شرایط بحرانی به شمار می رود.

وی از نصب سه هزار و ۶۶۲ دستگاه کنتور هوشمند برق در استان در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون و در راستای حذف قبوض کاغذی ۵۲ درصد اطلاعات مشترکان جمع آوری شده و تلاش می کنیم تا پایان مرداد این میزان به ۹۰ درصد برسد.

شرکت توزیع نیروی برق کردستان به ۶۵۰ هزار مشترک در بخش های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و ادارات خدمات می دهد و تمام روستاهای بالای 10 خانوار  و تعدادی از روستاهای بین 5 الی 10 خانوار و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از خدمات این شرکت بهره مند هستند.

لازم به ذکر است این گردهمایی و نشست یک روزه  با حضور معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، مدیر کل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر، مجری طرح کاهش تلفات شرکت توانیر، تعدادی از مدیران و کارشناسان شرکت توانیر ، مدیران عامل و معاونین شرکت های توزیع نیروی برق غرب و شمالغرب کشور ( 9 استان ) و مدیران ارشد شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان برگزار گردید.