1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ابتدای این نشست هیوا لهونیان، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: فرهنگ مدیریت مصرف برق، در جامعه باید نهادینه و پایه ریزی گردد و این مهم زمانی به وقوع می پیوندد که هنر بیان گویا و سلیس به مردم به درستی انجام شود و این هنر، توان و ظرفیت در صدا و سیما موجود است.

لهونیان در ادامه به شرایط سخت پیش رو اشاره کرد و اذعان داشت: در شرایط سختی قرار دادیم از یک طرف آغاز گرمای بی سابقه و از طرف دیگر خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی که با آن مواجه هستیم باعث گردیده آب ذخیره سدها به شدت کاهش یافته و بیش از 60 درصد نیروگاه های برق – آبی از مدار خارج شوند و تولید برق در کشور کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: با کمبود توان تولید برق در نیروگاه های برق – آبی تولید برق در کشور کاهش یافته است و از طرفی با گرمتر شدن 5 درجه هوا به نسبت مدت شابه سال قبل مصرف برق به شدت افزایش یافته است.

لهونیان در ادامه گفت: با هر درجه افزایش دما بیش از 1000 مگاوات برق مصرف برق را به نبال دارد که با وجود فزایش دما به میزان 5 درجه، اکنون نیازمند 5000 مگاوات مدیریت مصرف برق هستیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه بیان کرد: در استان کردستان بیش از 140 مگاوات مولد برق در ادارات موجود است، به منظور جلوگیری از خاموشی های احتمالی، ادارات باید در ساعات پیک (11 الی 15) مولد های خود را به مدار آورده تا فشار بار مصرفی به حداقل خود برسد.

وی در ادامه به استفاده از سیستم های سرمایشی در تابستان اشاره کرد و گفت: بیش از 24 هزار مگاوات فقط از طریق سیستم های سرمایشی برق مصرف می گردد که 5 هزار مگاوات آن مربوط به ادارات است، ادارات استان و مشترکین به راحتی می توانند تنها با مدیریت صحیح استفاده از سیستم های سرمایشی، فشار بار مصرفی را کاهش داده و صنعت برق را در ارائه برق مطمئن و پایدار یاری رسانند.

لهونیان در ادامه به بخش کشاوزی اشاره کرد و تأکید کرد: مشترکین کشاورزی تنها با خاموش کردن پمپاژهای چاه های آب خود در 4 ساعت پیک بار ( 13 الی 17 ) می توانند نقش بسزایی در تأمین برق پایدار مشترکین استان ایفا نمایند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان سخنان خود اذعان داشت: بهترین نهاد و سازمان برای القای این درخواست ها از مشترکین و نهادینه کردن فرهنگ سازی مدیریت صحیح برق در میان عموم مردم سازمان صدا و سیماست و انتظار داریم صدا و سیما با توان، ظرفیت و ادبیات خاص خود، فرهنگ صحیح مدیریت مصرف برق را در میان عموم نهادینه کند.

در ادامه این نشست عبدالملکی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: مدیریت مصرف انرژی هم در رویکرد اسلامی و دینی به آن بسیار تأکید شده است و هم از نظر جامع شناسی باید فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم به خوبی انجام گیرد و نهادینه شود.

وی در ادامه گفت: باید این فرهنگ به مشترکین به درستی القا شود که هر مشترک اگر حتی تنها یک لامپ اضافی خود را خاموش کند و این کاهش مصرف در تعداد کل مشترکین استان ضرب گردد عدد بزرگی می شود و باعث می گردد تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم.

لازم به ذکر است در پایان این نشست به دلیل همکاری همه جانبه صدا و سیما با شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان لوح تقدیر از سوی شرکت توزیع برق به مدیران صدا و سیما اعطا گردید.