1

لهونیان در این دیدار با بیان اینکه تمامی تلاش های صورت گرفته در توزیع برق کردستان در جهت تامین و ارائه برق مطمئن و پایدار است گفت: با توجه به مشکلات ناشی از کمبود تولید برق در کشور ،ستاد مدیریت پیک بار ۱۴۰۰ در این شرکت تشکیل و روزانه کارگروه های اجرایی موارد مرتبط به مدیریت مصرف و عبور از پیک بار را در تابستان جاری رصد می کردند.

وی با اشاره به بازدید اکیپ های این شرکت از دستگاه اجرایی ؛سازمانهای ،ادارات ،مجتمع های تفریحی و اصناف در جهت مدیریت بهینه مصرف برق گفت : تاکنون برق تعدادی از دستگاههای اداری و اماکن به دلیل عدم رعایت الگوی های مصرف قطع گردید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه  استفاده و بکارگیری غیرمجاز ازدستگاه‌های ماینر برای استخراج رمزارز ظرف یک سال اخیر، خساراتی را به شبکه توزیع برق استان وارد کرده است گفت :کاهش نزولات آسمانی در سال 1399 و فروردین و اردیبهشت ماه سال 1400 عاملی موثر در کاهش تولید نیروگاه های برق آبی کشور بود و در ادامه فشار مضاعفی را به شرکت های توزیع برق و به تبع آن به شرکت تویع برق کردستان وارد کردبا توجه به بارندگی های اندک و گرمای زودرس هوا و همچنین تغییر معادلات ناشی از شیوع بیماری کرونا میزان مصرف برق، شیب افزایشی به خود گرفته  که این مساله با توجه به ایجاد محدودیت تولید در نیروگاه های برق آبی، نگران کننده است.

وی  درادامه با بیان این که در تابستان جاری برای اطمینان از تامین برق استان در ساعات اوج بار نیازمند کاهش در مصرف برق در در ساعاتی از شبانه روز بودیم از تدوین و انتشار جداول خاموشی های احتمالی برروی سایت این شرکت و همچنین بارگزاری این جداول در فضای مجازی و انتشار آن بصورت گسترده برای اطلاع عموم از قطعی برق احتمالی خبر داد.

لهونیان در ادامه دیدار با نمایندگان مردم ،کردستان را بستری مناسب برای استفاده ازانرژی های تجدیدپذیردانست و خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت نیرو برای استفاده بیشتراز انرژی های تجدید پذیر بسیارمطلوب بوده و از سال ۸۸ استفاده ازاین نوع انرژی درکردستان شروع شده است  ، باتوجه به شرایط آب وهوایی استان و وجود ۲۷۰ روز آفتاب درطول سال و پایین بودن دمای، شرایط مناسبی برای احداث نیروگاه های خورشیدی مخصوصا در مقیاس کوچک دراستان فراهم است. امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این عرصه شاهد توسعه استفاده از انرژی پاک دراستان باشیم.

وی درادامه یادآور شد: تفاهم نامه با شورای هماهنگی بانکها مبنی بر اعطای تسهیلات برای واحدهای تولیدی،خدماتی و صنعتی و کشاورزی که قصد احداث نیروگاه خورشیدی دارند، بسته شده است ومشترکان برق می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ایران، نسبت به ثبت نام  اقدام نموده وهمکاران پس ازبررسی های  فنی وبازدیدمیدانی درصورت تایید طرح، نسبت به معرفی آنها به بانک های استان اقدام خواهند نمود.

وی در پایان با تشکر از پیگیری نمایندگان حوزه انتخابیه شهرستانهای ( سنندج، دیواندره ،کامیاران) و شهرستان سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ترویج بیش از پیش مدیریت مصرف در بین آحاد جامعه در جهت جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی، تاکید کرد .