1

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان:

طرح برق امید می تواند مشوقی برای بهینه مصرف کردن خانواده های کردستانی باشد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: اجرای طرح برق امید می تواند به عنوان مشوقی برای مصرف بهینه وترویج فرهنگ درست مصرف کردن در بین خانواده های کردستانی عمل کند.

 

هیوا لهونیان با اشاره به طرح تشویقی وزارت نیرو موسوم به (برق امید) با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه اظهار کرد: طرح برق امید از آبان ماه سال جاری در استان کردستان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در ادامه با اشاره به طرح برق امید تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف برق مشترکین خانگی با بهره گیری از ساز وکارهای تشویقی و بازدارنده از اهداف اصلی طرح برق امید است که می تواند برای مشترکین کم مصرف100،درصد تخفیف در بهای برق را به همراه داشته باشد.

وی گفت: در طرح برق امید مشترکین به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف ومشترکین پرمصرف  تقسیم می شوند.

لهونیان افزود: با نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه برق و اطلاع شهروندان استان از طرح برق امید پیش بینی می شود10 الی15درصد از مشترکین خوش مصرف به دسته مشترکین کم مصرف ملحق شوند وحدود10درصد از مشترکین پرمصرف استان با اتخاذ تدابیری باهدف مدیریت مصرف برق خود به مشترکین خوش مصرف ملحق شوند که امیدواریم با اتخاذاین سازوکارها، مصرف برق در استان کردستان روند بهینه مصرف کردن را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان خاطرنشان کرد: این شرکت بالغ بر 672هزار مشترک دارد که از این تعداد 556هزارمشترک را ، مشترکین بخش خانگی تشکیل می دهند.

لهونیان تصریح کرد: براساس محاسبات تطبیقی به عمل آمده بین صورت حساب های صادره درسنوات گذشته با دستور العمل فعلی طرح برق امید، تعداد 25درصد معادل 224هزار و 680 از قبض های صادره برای مشترکین خانگی شهری و روستایی در تابستان سال گذشته، درچارچوب دستورالعمل فعلی طرح برق امید صادر شده است و در ماه های غیرگرم میزان 04/20درصد معادل 357هزار و 670 صورت حساب در بخش خانگی شهری و روستایی در چارچوب طرح مذکور صادر شده است که اگر این روند به همین منوال از آبان سال جاری به بعد تکرار و یا افزایش داشته باشد صوت حساب این دسته از مشترکین خانگی  با تخفیف100درصدی صادرخواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: مصرف برق در استان کردستان در طول سال به دو بخش ماه های گرم و غیر گرم تقسیم می شود که در ماه های گرم که از خرداد ماه هرسال تا اواخر شهریورماه را شامل می شودمصرف برق مشترکین بخش خانگی به طور متوسط در هر ماه تا100 کیلو وات ساعت و در ماه های غیر گرم که هشت ماه باقی مانده سال را شامل می شود تا80کیلووات مشترکین خانگی خانگی از تخفیف صددرصدی برخوردار خواهند بود.

لهونیان در ادامه به برنامه ریزی برای پیک بارتابستان سال 1400 اشاره و تاکید کرد: رشد بار مصرف برق در برخی از نقاط استان کردستان بالاتر از متوسط کشوری است، لذا این موضوع توجه به طرح برق امید و تلاش برای فرهنگ سازی بیشتر برای مدیریت مصرف برق و رسیدن به نقطه مصرف مطلوب در استان را گوش زد می کند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است از هم اکنون  برنامه مدونی برای گذرموفق از پیک بار سال آینده اندیشیده شود تا به مانند تابستان سالهای98و99بتوانیم تابستانی بدون خاموشی را برای مردم استان به همراه داشته باشیم.

لهونیان گریزی به وضعیت پیک مصرف در تابستان سال جاری زد وگفت: خوشبختانه شرکت توزیع برق استان کردستان در تابستان سال جاری توانست با همراهی و همدلی مردم استان موقعیت سبز رادر ول دوره تابستان حفظ کند و خود را جزء شرکت های توزیع برق موفق در گذر از پیک مصرف برق سال جاری معرفی کند.

وی با اشاره به نقش خانواده ها در ترویج فرهنگ مصرف برق گفت: خانواده های کردستانی با مصرف بهینه برق و رعایت الگوی مصرف می توانند از مزایای طرح تشویقی برق امید استفاده کنند و هیچ هزینه ای را منبعد برای برق مصرفی خود پرداخت نکنند.

وی در پایان به اهداف دیگری غیر از برخورداری خانواده های کم مصرف از تخفیف100درصدی بهای برق مصرفی و تشویق خانواده های خوش صرف و پرمصرف به بهینه مصرف کردن اشاره کرد و گفت: جلوگیری از هدررفت انرژی، اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن آنرا از دیگر اهداف مهم این طرح دانست.