1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در تصریح این خبر گفت: هدف اصلی شرکت برق کردستان، تأمین برق مطمئن و پایدار به مشترکین استان می باشد در این خصوص مشترکین با پرداخت به موقع صورت حساب های خود در بخشهای خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و … کمک شایانی به توسعه شبکه توزیع و استاندارد سازی شبکه های برق و خدمات ناشی از آن، خواهند کرد.
وی در ادامه با اشاره به نقش وصول مطالبات در توسعه زیر ساخت های شبکه برق بیان کرد: از مهمترین مشکلاتی که شرکت های برق بطور مداوم با آن سرو کار دارند مسأله وصول مطالبات می باشد، چرا که این شرکت جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز بخش عملیات جاری و اجرای طرح ها و پروژه های خود به منابع حاصل از فروش انرژی تکیه دارد.
وی در ادامه تأکید کرد: شواهد نشان می دهد طی سال های گذشته بخش عمده وصول مطالبات شرکت به دلیل عدم پرداخت به موقع آن از سوی مشترکین دچار وقفه گردیده به طوری که وقت عمده مدیریت شرکت را به خود اختصاص داده و تکرار مداوم پیگیری وصول مطالبات باعث کاهش کارآیی و اثربخشی این اقدام شده و همچنین در روحیه پرسنل و انگیزش آنان اثرات منفی بسیاری گذاشته است.
هیوا لهونیان با شاره به لزوم تعمیرات دوره ای شبکه های برق در استان اذعان داشت: استان کردستان دارای 6097 کیلومتر شبکه برق فشار ضعیف و 10640 کیلومتر شبکه برق فشار متوسط می باشد که همواره نیاز به تعمیرات دوره ای و نگهداری دارند و اجرای این اقدامات در سطح استان نیازمند اعتبارات کلانی است که فقط از محل وصول مطالبات می توان این اعتبارات را تأمین کرد.
وی در ادامه به یکی از مهمترین اهداف شرکت که بالا بردن کیفیت خدمات است اشاره کرد و افزود: نقش وصول مطالبات در بالا بردن کیفیت خدمات و اجرای پروژه های عظیم مانند چاوش ( چشم انداز اصلاح ولتاژ شبکه ) و همچنین تبدیل کابل های سیمی به خود نگه دار و … بسیار مهم بوده و وصول مطالبات نقشی اساسی را در این زمینه ایفا می کند.
هیوا لهونیان در ادامه به میزان طلب شرکت تا پایان سال 97 اشاره کرد و افزود: بیشترین طلب و مقدار وصول نشده ها از بخش خانگی با مبلغ 112 میلیارد ریال می باشد، بخش تجاری با مبلغ 72 میلیارد ریال و در بخش عمومی 56 میلیارد و صنعتی و کشاورزی نیز به ترتیب 53 و 45 میلیارد ریال به شرکت توزیع برق کردستان بدهی دارند که در سال 98 با افزایش این مبالغ رو به رو شده ایم.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به مطالبات تا پایان هفت ماهه سال 98 ( تا پایان مهر ماه ) اشاره کرد و اذعان داشت: این مقدار تا پایان مهر ماه سال 98 به مقدار بیش از 670 میلیارد ریال رسیده است، که در بخش خانگی بیشترین مقدار به مبلغ 248 میلیارد ریال می باشد، در بخش تجاری 151 میلیارد ریال، کشاورزی 90 میلیارد ریال و عمومی و صنعتی به ترتیب 113 و 74 میلیارد ریال می باشد.
وی در ادامه به پروژه اجرایی حذف قبوض برق اشاره کرد و اذعان داشت: همه ما سال‌هاست یک احساس مشترک را در خانه‌هایمان تجربه کرده‌ایم، احساس کلافگی و سردرگمی از ده‌ها قبضی که باید نسخه کاغذی آن‌ها را دریافت و پرداخت می‌کردیم اما حالا زمان تغییر فرا رسیده است.
لهونیان در ادامه افزود: طرح ملی قبض سبز اجرا گردید، سبز، یعنی رویش، یعنی صلح و یعنی زندگی و توسعه پایدار که این تعریفی بسیار مناسب برای حذف قبض کاغذی برق می باشد زیرا قبض های کاغذی سال‌هاست هزینه‌های مازادی را برای شرکت های توزیع برق و مردم به دنبال داشته و سبب قطع درختان زیادی شده که نتیجه آن نابودی و تضعیف طبیعت بوده است.
وی در ادامه با توجه به دغدغه ها و مشکلات قبض برق گفت: از مشکلات قبوض کاغذی برق می توان به گم شدن قبض برق نداشتن آرشیوی از صورت حساب ها به صورت مرتب و …این تنها مشکل قبض‌های کاغذی نیست قبوض کاغذی به دلیل مصرف کاغذ برای محیط زیست ضرر دارند.
لهونیان در ادامه به دغدغه های تغییر هر شیوه در ابتدای کار اشاره کرد و اذعان داشت: تغییر هر شیوه که سال ها در ذهن مردم تثبیت شده همواره همراه با اندکی مقاومت و کاهش همکاری همراه می گردد که امید است با ساز و کارهای شرکت ( یکی از آن ها پرداخت های آسان صورت حساب های برق مشترکین از طرق مختلف) با همکاری مردم و مشترکین در پرداخت به موقع صورت حساب های خود همراه باشیم.

وی در ادامه به راههای پرداخت صورت حساب های مشترکین اشاره کرد و افزود:
با در دست داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت که از طریق پیامک برای مشترکین ارسال می گردد می توان از راه های ذیل نسبت به پرداخت آن اقدام نمود:
1- پرداخت از طریق اپلیکیشن های موجود از جمله اپلیکیشن خدمات مشترکین برق استان کردستان، آسان پرداخت، 724، کیپاد، اپلیکیشن خدمات غیر حضوری برق، تاپ، سکه و …)
2- پرداخت از طریق دستگاه های عابر بانک
2- پرداخت با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت
4- پرداخت از طریق پرتال و سایت شرکت توزیع برق کردستان
5- پرداخت از طریق دستگاه کارت خوان pos

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان به مزایای حذف قبض کاغذی برق اشاره کرد و اذعان داشت: دریافت سریع، مطمئن و آسان ، داشتن آرشیوی از صورتحساب های برق مصرفی در تلفن همراه هر مشترک، کاهش دغدغه های ناشی ازگم شدن فیش کاغذی برق، حفظ محیط زیست و … از مزایای حذف قبوض کاغذی می باشند