1

هیوا لهونیان در تصریح این خبر بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در شبکه توزیع برق از جنبه های متعدد قابل تأمل می باشد مدیریت و کنترل ولتاژ بوده است به صورتیکه با رعایت استانداردهای مرتبط، کیفیت و کمیت ولتاژ تحویلی به مشترکین علاوه بر تأمین رضایتمندی مشترکین، بر کاهش تلفات، پایداری شبکه،بهبود کیفیت کار وسایل برقی و … اثر مثبت بر جای خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: در این خصوص مهمترین عامل مدیریت ولتاژ،  اعمال مونیتورینگ و پایش ولتاژ شبکه های توزیع، شناسایی نقاط بهبود و نهایتا انجام اقدامات اصلاحی و کنترل اثر بخشی این اقدامات است که با اجرای دستور العمل چشم انداز اصلاح ولتاژ شبکه توزیع برق ( طرح چاوش) این امر میسر می گردد، ضمن اینکه  از تلفات غیر متعارف در شبکه برق نیز جلوگیری خواهد شد.

لهونیان در ادامه با اشاره به طرح بزرگ چاوش تأکید کرد: طرح چاوش در راستای بهبود ولتاژ شبکه به عنوان یکی از پارامترهای اصلی کیفیت برق صورت می گیرد و با اجرای آن استاندارد نمودن ولتاژ شبکه و قرار گرفتن آن در محدوده مجاز تعریف شده، تضمین می گردد.

وی در ادامه عنوان کرد: در شرکت توزیع نیروی برق کردستان از زمان ابلاغ دستور العمل طرح چاوش این امر با جدیت پیگیری شده و اثرات مثبت آن در شبکه کاملا محسوس می باشد به نحوی که تا پایان آذر ماه 98 برای بالغ بر 94437 مورد انشعاب قابلیت قرائت ولتاژ مشترکین با  پراب فراهم شده است که از این تعداد 9786 مورد انشعاب سه فاز و مابقی انشعاب تکفاز می باشد.

مجموعه اقدامات این شرکت در راستای اجرای طرح چاوش و استاندارد سازی ولتاژ شبکه مشترکین برق موجب شده که شاخص ولتاژ در محدوده سبز ( محدوده ولتاژ مطلوب) به 94/15 درصد افزایش یابد.

لهونیان در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت:  شاخص ولتاژ در محدوده قرمز ( محدوده ولتاژ غیر مجاز ) نیز ضمن کاهش نسبت به سال گذشته به رقم 1/21 درصد رسیده است که به تبع آن موجبات رضایتمندی مشترکین استان مورد انتظار است.

وی در ادامه افزود: به منظور روئیت پذیری حداکثری، اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال برای تعویض این کنتورهای مکانیکی با کنتورهای دیجیتالی صورت گرفت که در فاز اول مقرر شد 2937 مورد انشعاب در شهرستان ها تعویض و اصلاح شود که تا زمان گزارش، منجر به تعویض 2404 مورد شده و با پیشرفتی در حدود 82 درصد در فاز اول پروژه اجرا گردیده است.

لهونیان در پایان اذعان داشت:  با اجرای این پروژه تقریبا تمامی فیدرهای فشار ضعیف شبکه توزیع از نظر ولتاژی تحت پایش قرار گرفته و نقاطی که دارای ضعف ولتاژ باشند شناسایی و برای رفع آن ها اقدام خواهد شد.

لازم به ذکر است اجرای طرح چشم انداز اصلاح ولتاژ شبکه ( چاوش ) در سالجاری در شرکت توزیع برق کردستان کلید خورد.