1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، هیوا لهونیان با اعلام این خبر اذعان داشت: از 5536 کیلومتر شبکه فشار ضعیف موجود در استان نزدیک به 760 کیلومتر شبکه فشار ضعیف با اجرای پروژه های تعویض شبکه سیم مسی به کابل خود نگهدارتبدیل شده است، این در حالی است که پروژه های پوششی نیز به صورت کابل هوایی خود نگهدار احدث می شوند.

وی افزود: با افزایش قیمت جهانی مس و روند رو به گسترش پدیده شوم سرقت شبکه در سراسر کشور متاسفانه زیان هنگفتی به شرکت های توزیع برق وارد میشود، امیدواریم با اجرای  طرح  جایگزینی سیم  مسی به کابل آلومینیوم تا حدودی از سرقت شبکه برق کاسته شود.

لهونیان با اشاره به اینکه در سال 97 بیش از120 کیلومتر شبکه استان تجدید آرایش شد و امسال هم  حجم قابل توجهی از شبکه سیمی به کابل خود نگهدار تبدیل می شود تصریح کرد: برای تبدیل شبکه فشار ضعیف برق در نقاط مختلف استان به کابل خودنگهدار 1000 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

لهونیان در ادامه بیان کرد: پروژه های تعویض سیم مسی به کابل خود نگهدار اولین بار از سال 89 کلید خورده و با پایان 18پروژه از این دست با اعتبار370 میلیارد ریال تاکنون بیش  از 747 کیلومتر از شبکه هوایی سیم مسی تبدیل به کابل خود نگهدار شده اند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 1989 کیلومتر از شبکه فشار متوسط  و فشار ضعیف برق استان فرسوده بوده و برای اصلاح و بازسازی آن 3000 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، همچنین 1200پست توزیع نیز نیاز به اصلاح  و بازسازی دارد.