1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در تشریح این خبر گفت: 59 تعداد دستگاه رمز ارز غیر مجاز ضبط شده، بیش از 177 کیلوولت مصرف داشته، که در شرایط کنونی و کمبود برق، خسارات فراوانی به شبکه های توزیع برق وارد شده است.

وی به دستگاههای استخراج رمز ارز غیر مجاز اشاره کرد و اذعان داشت: ازجمله عوامل افزایش مصرف برق در کشور استفاده از دستگاه های استخراج رمز ارز به صورت غیر مجاز می باشد، در همین راستا از ابتدای سال تا به امروز در مجموع 359 دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز کشف و شناسایی شده است و با اجرای مانور یکروزه اخیر علاوه بر اینکه بر تعداد ماینرهای ضبط شده افزوده شد، منجر به احیای 4250 کیلووات ساعت انرژی در هر 24 ساعت نیز گردید که معادل برق مصرفی 3 خانوار در مدت یکسال می باشد و این مهم در ارائه برق مطمئن و پایدار به مشترکین استان نقش اساسی دارد.

لهونیان با بیان اینکه انرژی محاسبه شده این ماینرها بیش از یک میلیارد تومان به شرکت توزیع برق کردستان خسارت وارد کرده است، افزود: با توجه به مصرف زیاد تجهیزات استخراج رمز ارزها، گروههای بازرسی مشترکین در ادارات برق شهرستان های تابعه بطور مستمر مصارف مشکوک بررسی و رصد می شوند و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه سخنان خود بیان داشت: هر یکدستگاه استخراج رمز ارز دیجیتال، معادل یک کولرگازی، برق مصرف می کندکه علاوه بر تضییع حقوق بیت المال باعث ایجاد اختلال در برق رسانی پایدار به مردم  خصوصا در فصل تابستان و گرما است.

لهونیان از مردم شریف استان بابت اطلاع رسانی از وجود چنین مواردی که در میزان مصرف برق خلل وارد می کنند قدردانی نمود و خاطر نشان کرد: مردم عزیز استان در جهت کاهش خاموشی ها، محل استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها را اطلاع دهند و مطمئن باشند اطلاعات شخصی آنها کاملا محرمانه در سامانه و نزد شرکت توزیع باقی خواهد ماند.

پیش بینی می شود بیش از 10 هزار کیلووات ماینر استخراج رمز ارز غیرمجاز در استان فعال می باشدکه مقابله با آنها از اهداف مهم شرکت توزیع برق کردستان است.

لازم به ذکر است از سال گذشته تا به اکنون تعداد 518 دستگاه رمز ارز دیجیتال ( ماینر ) در سطح شرکت با همکاری مراجع قضایی و انتظامی کشف و ضبط شده است.