1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در نشست خبری با خبرگزاری های استان کردستان گفت: اصحاب رسانه نقش مهم و اساسی در جهت انتقال پیام و فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق در جامعه را ایفا می کنند و رسانه ها می توانند با هنرمندی و تکنیک های رسانه ای در این شرایط سخت فرهنگ درست مصرف کردن را در بین عموم مردم نهادینه کرده و این شرکت را در ارائه برق مطمئن و پایدار یاری نمایند.

لهونیان در ادامه سخنان خود افزود: گرمای بی سابقه در کشور و به تبع آن در استان کردستان در 50 سال اخیر باعث افزایش بی رویه مصرف برق در کشور شده است.

وی در ادامه گفت: با افزایش 1 درجه دمای هوا 1000 مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می شود .

همچنین وی افزود :با افزایش دمای هوا در روزهای آینده و افزایش مصرف برق به واسطه وسایل سرمایشی، نیازمند همکاری و همیاری مشترکین استان هستیم و اگر هر مشترک به اندازه 100 وات مصرف برق خود را کاهش دهد، خاموشی های استان به حداقل ممکن و چه بسا به صفر برسد.

لهونیان به تأمین برق مراکز حساس و حیاتی در این شرایط سخت که مهترین آنان بیمارستان ها و مراکز پمپاژ آب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت:  متاسفانه یکی از مشکلات ما برای قطعی برق به صورت عادلانه مراکز حساس سطح شهر هستند، که عمده آن ها سیستم های برق اضطراری مناسبی ندارند و آنها معمولا بیش از 30 دقیقه نمی توانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند در همین راستا برخی از نقاط شامل خاموشی  های کمتری می شوند که این مسئله به بحث حفظ برق مورد نیاز بیمارستان ها و سلامت هم استانی های عزیزمان که در بستر بیماری هستند باز می گردد.

وی به برخی موانع و محدودیت‌های سد راه شرکت برق استان در خارج کردن برخی نقاط از مدار به دلیل واقع شدن بخش‌های حیاتی و مهم اشاره کرد و گفت: اگرچه تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که میزان خاموشی‌ها را به صورت عادلانه ما بین مشترکان تقسیم کنیم اما در این زمینه استثناءهایی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به پیک بار استان اشاره کرد و گفت: پیک بار در تابستان در استان 510 تا 520 مگاوات می باشد این در حالی است که سهمی که توانیر برای تابستان سال جاری به دلیل کمبود برق در کشور برای استان کردستان تعیین کرده، حدود 375 مگاوات می باشد و باید این مابه تفاوت را با صرفه جویی مشترکین استان جبران کنیم تا بتوانیم خاموشی ها را به حداقل ممکن برسانیم.

لهونیان در بخش دیگری از سخنان خود به دستگاه های رمز ارز دیجیتال اشاره کرد و اذعان داشت: به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر، بسیاری از نیروگاه های برق آبی از مدار خارج شده است و از طرف دیگر گرمای بی سابقه در کشور و مصرف بیش از حد برق، توازن تولید و مصرف به هم خورده است و در این میان سودجویان با استخراج غیر قانونی رمز ارزها فشار مضاعفی به شرکت توزیع برق وارد کرده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: نیازمند همکاری آحاد جامعه و مشترکین برای مدیریت برق هستیم، در استان کردستان 685 هزار مشترک داریم که اگر هر مشترک تنها 100 وات مصرف خود را کاهش دهد شاهد صرفه‌جویی 68 تا 70 مگاوات برق خواهیم بود و خاموشی های برق در استان به حداقل ممکن و با به صفر برسد.

لازم به ذکر است صادرات برق در کشور کاملا قطع شده است که البته این نیز آسیب بزرگی است چرا که بخش زیادی از منابع مالی ما از همین محل تامین می‌ شود.