1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در تصریح این خبرگفت: براساس مصوبه سال 1395 هیئت وزیران ادارات و ارگان های دولتی موظف هستند 20 درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدید پذیر بویژه سامانه خورشیدی تامین کنند.

لهونیان استقبال ادارات استان از نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی را محدود اعلام کرد و افزود: امیدواریم ادارات بیشتری به سمت استفاده از انرژی خورشیدی گام بردارند تا اجرای  مصوبه در این خصوص محقق شود، در غیر این صورت شرکت توزیع برق می تواند 20 درصد از برق مصرفی آنها را در تابستان سال آینده با متوسط نرخ انرژی های تجدیدپذیر و 6 برابر هزینه فعلی آنان محاسبه نماید.

وی درادامه تصریح کرد: در خصوص انرژی های تجدید پذیر حدود 205 کیلووات سلول های فتوولتائیک درادارات و 15 مدرسه هرکدام با قدرت 5 کیلووات نیروگاه خورشیدی نصب شده است، همچنین دربخش خانگی تاکنون 11 سامانه با ظرفیت تولید 85 کیلو وات راه اندازی شده و تعداد دیگری در مرحله عقد قرارداد بوده و بعد از مراحل اداری راه اندازی خواهند شد.

لهونیان با اشاره به ظرفیت خاص استان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: مطالعات بادسنجی در بخش هایی از استان کردستان صورت گرفته و نتایج خوبی را به دنبال داشته است، در همین راستا این شرکت آماده پذیرش سرمایه گذار و راه اندازی و نصب توربین های بادی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان اذعان داشت: رویکرد وزارت نیرو برای توسعه استفاده بیشتر از انرژی تجدیدپذیر، بسیارمطلوب است. از سال 88 استفاده از این نوع انرژی در استان کردستان شروع شده است و علاوه بر موارد ذکر شده چند روستای صعب العبور استان ازطریق انرژی خورشیدی تأمین برق می شوند.