1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان پیمان زارعی در تشریح این خبر گفت: این روزها با وجود این که گفته می شود به دلایلی از جمله موج گرمای زود هنگام و تداوم گرمای موجود در روزهای اخیر، کاهش تولید برق نیروگاه های برق- آبی به دلیل خشکسالی و … توازن تولید و مصرف برق به هم خورده است و با کمبود برق در کشور مواجه هستیم، اما همچنان تب تولید ارز دیجیتال با برق ارزان بالاست.

زارعی در ادامه سخنان خود اذعان داشت:  فعالیت ‌های نظارتی و بازرسی های مداوم به ‌منظور شناسایی مزارع غیر مجاز استخراج رمز ارز ها در کل استان در ابتدای سالجاری شروع شده است و همواره نظارت و پیگیری ها با همکاری مردم و دستگاه های انتظامی و قضایی ادامه خواهد داشت تا با متخلفان برابر قانون برخورد گردد.

وی در ادامه با اشاره به نوسانات و میزان برق در یک مزرعه در دهگلان و با توجه به شواهد موجود در عملیات ماموران پلیس، در یک عملیات تعداد 264  ماینر کشف و ضبط گردید.

مسئول برق های غیر مجاز و پیشگیری از سرقت تجهیزات شبکه توزیع برق استان کردستان در ادامه سخنان خود به مصرف تقریبی هر دستگاه ماینر اشاره کرد و گفت: میزان برق مصرفی این تعداد ماینر کشف شده نیز به حدود 900 کیلووات می رسد که معادل مصرف برق حدود 600 واحد مسکونی در سال است.

وی در ادامه افزود: با توجه به عدد به دست آمده در بالا می توان کامل متوجه شد که استخراج غیر قانونی رمز ارزها چه لطمه های جبران ناپذیری به شبکه های توزیع برق استان می رساند و باعث کمبود برق و خاموشی های پی در پی و صدمه به تجهیزات و وسایل برقی مشترکین و … می شود.

زارعی در راستای تأمین برق مطمئن و پایدار به مشترکین استان و جلوگیری از خاموشی های احتمالی اذعان داشت:  در حال حاضر میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج یک واحد بیت کوین بیش از 300 مگاوات ساعت می باشد که این عدد معادل مصرف برق صد سال یک خانواده معمولی است، در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با همکاری و هماهنگی بسیار خوب مراجع قضایی و انتظامی و با برنامه ریزی های مدون و گشت های محسوس و نامحسوس سعی بر کشف تمام ماینرهای غیر مجاز در استان را دارد، با کشف و ضبط این دستگاه ها با مشترکین متخلف برابر قانون برخوردهای جدی توسط مراجع قضایی خواهد شد، برق آنان قطع، جریمه های سنگین برای آنان صادر می گردد و وصل برق آنان منوط به پرداخت جریمه خواهد بود.

لازم به ذکر است تا کنون قریب به 800 دستگاه ماینر غیر مجاز کشف و ضبط گردیده است که معادل قریب به 2500 کیلووات برق مصرفی در استان می باشد.