1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا خرم در تشریح این خبر گفت: با شناسایی این نقاط بالغ بر 1200 کیلووات برق از مراکز استخراج رمز ارز در استان کردستان به شبکه برق  جهت تأمین برق پایدار مشترکین استان، افزوده شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشارکت مردم در شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزها، یکی از بهترین شیوه های عملیاتی مقابله با این موضوع است، افزود: تاکنون یکهزار و 500 میلیون ریال پاداش در این خصوص در شهرستانهای تابعه به افرادی که مراکز غیر مجاز را معرفی کرده اند، پاداش پرداخت شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اطلاعات هموطنان ( کسانی که مراکز غیرمجاز رمز ارزها را اطلاع می دهند )  محرمانه خواهد ماند و پیگیری ها نیز محرمانه انجام می شود و برای مقابله با این پدیده شوم، پس از شناسایی مراکز فوق، نسبت به قطع برق مشترک آنان اقدام خواهد شد، همچنین جریمه ای سنگین و تعدیلی های متناسب با میزان مصرف براساس نرخ های ابلاغ شده، اعمال خواهد شد و در ادامه با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی، پرونده جهت طی مراحل قانونی به مراکز انتظامی و قضایی تحویل خواهد شد و در ادامه اخذ خسارت های مربوطه اقدام خواهد شد.

معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان همچنین با بیان اینکه بهای برق مصرفی مراکز غیر مجاز از زمان آغاز فعالیت با نرخ برق صادراتی محاسبه خواهد شد، اذعان داشت: خسارت های وارده این مراکز به شبکه برق نیز از آن ها اخذ خواهد شد و تاکنون بالغ بر 50 میلیارد ریال  جریمه تعدیلی و قبض در این ارتباط صادر گردیده است.

خرم در ادامه افزود: مصرف هر دستگاه مانیر ” استخراج رمز ارز ” معادل 15 دستگاه یخچال یا یکدستگاه کولر گازی است، تعداد زیادی از فعالان غیر مجاز رمز ارزها در بخش خانگی شبکه توزیع برق فعالیت می کنند و به شبکه خانگی و تجهیزات مشترکین آسیب وارد می نماید.

خرم در پایان سخنان خود بیان کرد:  برآورد شده که برای تولید هر واحد ارز مجازی بیت کوین به بیش از 300 مگاوات ساعت برق مصرفی نیاز است که این میزان، مصرف برق 100 سال یک خانوار معمولی  و یا تأمین برق حدود 35 هزار واحد مسکونی در طی یک شبانه روز است.

خرم در پایان سخنان خود بیان کرد: قیمت بسیار ارزان برق در ایران در مقایسه با قیمت های جهانی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، خانگی و تجاری، احتمال وسوسه شدن افراد برای استفاده از برق به صورت غیر مجاز برای استخراج رمز ارزها در واحد های تولیدی، مرغداری ها، گاوداری ها، خانه باغ ها و خانه های مردم خصوصا خانه های روستایی مناطق دور افتاده  و …. در موارد متعددی به صورت مستقیم از شبکه برق را افزایش داده است، پدیده ای که به جز تعداد بسیار معدودی از کشورهای دنیا مانند ونزوئلا گریبانگیر مابقی کشورها با این وسعت نمی باشد.

لازم به ذکر است در سطح شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با همکاری بسیار خوبی که با مراجع قضایی و انتظامی شکل گرفته است، شناسایی و برخورد جدی با مراکز غیر مجاز رمز ارز به شیوه های مختلف در دستور کار این دستگاه ها قرار گرفته است.