1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا خرم با اشاره به اینکه کنتورهای هوشمند آخرین نسل کنتورها به شمار می‌آیند، اظهار کرد: کنتور هوشمند علاوه بر اینکه کار اندازه‌گیری انرژی را انجام می‌دهند یک سری اطلاعات مفید در ارتباط با وضعیت مشترک‌های برق را نیز منعکس می نمایند.

وی افزود: کنتور هوشمند، مقدار برق مصرفی مشترکین را به ‌صورت آنلاین نشان داده و به همین دلیل نیازی به مراجعه مأمور قرائت نیست و کار قرائت از راه دور انجام خواهد شد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان کردستان ذکر کرد: کنتور هوشمند موجب شده که خطای انسانی از قرائت کنتورها حذف و دقت درصدور صورت‌حساب‌ها نیز افزایش پیدا کند.

خرم بیان کرد: کنتورهای هوشمند در بحث مدیریت مصرف و بار، یکی از ابزارهای زیربنایی هستند که می‌تواند اطلاعات لحظه ای مصرف برق را نشان دهد به همین دلیل وجود کنتورهای هوشمند برای پرداخت پاداش به مشترکین همکار در امر مدیریت بار، الزامی است.

وی به طرح‌های تشویقی شرکت توزیع برق اشاره کرد و افزود: مشترکین برق می‌توانند از ساعت 13 تا 17 با مدیریت مصرف در طرح های تشویقی این شرکت، مشارکت نمایند.

معاون فروش انرژی و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان کردستان با اشاره به اینکه کنتور هوشمند در جایگاه های سوخت CNG، بخش کشاورزی، صنایع، ادارات و مکان‌هایی که مولد خود تأمین دارند نصب‌ شده است، عنوان کرد: کنتور هوشمند برای مشترکین خانگی و تجاری نصب نشده چراکه مصرف آن‌ها در حدی نیست که مشمول دیماند باشند ولی نصب کنتورهوشمند برای مشترکین پر مصرف خانگی و تجاری در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

 خرم افزود: با نصب کنتورهای هوشمند می‌توانیم الگوی مصرف برق مشترکین را استخراج و به آن‌ها جهت مدیریت مصرف و کاهش هزینه های برق مصرفی راهنماییهای لازم را ارائه نماییم.

وی با اشاره به اینکه برای 545 مگاوات انشعابات دیماندی کنتورهای هوشمند نصب‌شده است، گفت: در سطح استان حدود هفت هزار و 588 عدد کنتور هوشمند در سطح شبکه نصب‌شده که 2 هزار عدد از آن ها در سال جاری نصب شده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان کردستان با بیان اینکه در کل کشور بحث مدیریت مصرف به‌ویژه در فصل تابستان یکی از بحث‌های داغ شرکتهای توزیع برق است، بیان کرد: اوج مصرف فقط در محدوده زمانی مشخصی اتفاق می افتد(حدود 120 ساعت در سال) لذا از نظر اقتصادی منطقی نمیباشد که برای این ساعت محدود نیروگاه احداث شود در حالیکه با استفاده از روش های مدیریت مصرف با کمترین هزینه میتوان این 120 ساعت را مدیریت کرد، کاری که در همه کشورهای صنعتی اجرا می شود و تجارب زیادی در این زمینه دارند که میتواند در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

خرم به ساعت پیک مصرف برق اشاره کرد و گفت: ساعت 13 تا 17 اوج مصرف برق در فصل پیک است که در این راستا با مشترکین کشاورزی تفاهم نامه بسته‌ایم که در زمان پیک، الکتروموتورهای خود را خاموش کنند، در قبال این همکاری شرکت توزیع برق، هزینه مصرف آن‌ها را رایگان حساب کرده و پاداشی نیز در نظر می‌گیرد.

وی همچنین به طرح تشویقی بخش صنایع اشاره و عنوان کرد: بخش صنایع با انتقال روز تعطیلی به یکی از روزهای کاری هفته؛ تغییر شیفت کاری به ساعتهای غیر اوج بار و با کاهش 80 درصدی بار می توانند در طرحهای تشویقی مدیریت مصرف ویژه این دسته از مشترکین مشارکت نمایند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان کردستان گفت: کاهش ساعت کار ادارات در ایام پیک می‌تواند حدود 12 مگاوات کاهش بار شبکه را بدنبال داشته باشد.

خرم به 52 جایگاه سوخت CNG  در سطح استان اشاره و بیان کرد: اگر این جایگاهها در طرحهای مدیریت بار با شرکت توزیع برق همکاری کنند حدود 5 مگاوات می‌توانند در کاهش بار مؤثر باشند.

وی در ادامه با اشاره به سه تعرفه میان باری، اوج بار و کم باری بر روی کنتورهای شرکت توزیع برق، افزود: چهار ساعت شبانه‌روز اوج بار، 12 ساعت میان باری و هشت ساعت کم باری وجود دارد که برای هرکدام براساس تعرفه های متفاوتی محاسبات صورتحساب، صورت می پذیرد.

وی در خاتمه افزود همه به یاد داشته باشیم که مدیریت مصرف به معنای کم مصرف کردن نمیباشد بلکه مفهوم آن، مصرف کردن به اندازه نیاز و در زمان مناسب است.