1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا خرم در تشریح این خبرگفت: توجه به تلفات در شبکه های توزیع برق بدلیل پر هزینه بودن تولید انرژی و صرف سرمایه گذاری زیاد، دارای اهمیت زیادی است که در این راستا با انجام پروژه های فنی و غیرفنی، تلفات انرژی برق در استان کردستان از ابتدای امسال تا پایان تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 15 درصد کاهش یافته است.

خرم وضعیت تلفات انرژی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر نرخ میانگین کشوری تلفات برق حدود 11 الی 15 درصد است.

وی اصلی ترین موارد تلفات برق را مربوط به بخش غیر فنی توزیع دانست و اذعان داشت: سرقت برق، وجود انشعابات غیرمجاز، دستکاری کنتور و عدم قرائت صحیح یا به موقع کنتور مهمترین دلایل بروز تلفات انرژی است، این در حالی است که بخش دیگری از تلفات انرژی مربوط به بخش فنی است که سهم 7 درصدی را در شبکه توزیع  برق دارد.

خرم در ادامه افزود: در ماه های گرم سال برای تعرفه های صنعتی، تجاری و عمومی ضریب افزایش 20 درصدی اعمال می شود، همچنین برای آن دسته از مشترکان خانگی که بیش از 2 برابر الگوی مصرف از برق استفاده می نمایند انرژی مصرفی مازاد بر 2 برابر الگوی مصرف، با نرخ صادراتی محاسبه خواهد شد، لذا لازم است که این دسته از مشترکان، نسبت به کاهش مصرف اقدام نمایند.

معاونت فروش و خدمات مشترکین همچنین به افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در فصل تابستان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: وسایل سرمایشی در فصل تابستان در استان ما 32 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص می دهد، مشترکین می توانند با مدیریت صحیح برق به خصوص در فصل گرما و هنگام استفاده از وسایل سرمایشی، این مهم را به خوبی مدیریت کرده و صنعت برق را در تأمین برق مطمئن و پایدار یاری نمایند.

  هیوا خرم در پایان سخنان خود اذعان داشت: وضعیت اقلیمی استان کردستان به گونه ای است که استفاده از کولر آبی جواب گوی نیاز مشترکین خواهد بود و استفاده از کولر گازی منطقی نیست و هزینه های اضافی را به مشترکان تحمیل می کند.

لازم به ذکر است این شرکت در راستای کاهش تلفات انرژی استان، ایجاد مبلمان مناسب شهری و روستایی و افزایش ضریب ایمنی شبکه در سال گذشته بالغ بر 1200 کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی استان را به کابل خود نگهدار تبدیل شده است که تا کنون از مجموع 5820 کیلومتر شبکه استان جمعا 3090 کیلومتر تاکنون به صورت کابل خود نگهدار اجرا شده است.

در نظر است تا پایان سال 1401 کل شبکه فشار ضعیف هوایی استان به کابل خود نگهدار تبدیل شود.