1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، «هیوا لهونیان»، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، در ابتدای این سمینار «ایمنی و مدیریت بهینه مصرف برق» را از جمله مأموریت‌ها و رویکردهای  شرکت توزیع نیروی برق استان دانست و اظهار داشت: مصرف سال گذشته برق کل کشور  حدود 58 هزار مگاوات بود که از این میزان، تقریبا نزدیک به 20 هزار مگاوات آن مربوط به سیستم‌های سرمایشی در فصول گرم سال بود.

وی افزود: با توجه به اینکه ساعات پیک مصرف در کل کشور حدود 100 ساعت می‌باشد، می‌طلبد مدیریت بهینه مصرف برق به عنوان یک وظیفه همگانی در جامعه نهادینه شود چراکه در صورت عدم مدیریت صحیح مصرف برق، مجبور به صرف هزینه‌های نجومی برای ساخت نیروگاه ها خواهیم شد و همچنین آثار زیانباری برای محیط زیست نیز به دنبال خواهد داشت.

لهونیان با تأکید بر اینکه با مدیریت صحیح مصرف برق به راحتی می‌توان فاصله اندک بین تولید و مصرف برق را جبران کرد، ادامه داد: کشور ایران در سرانه  مصرف برق در خاورمیانه مقام اول را دارا بوده و این در حالی است که  در بخش خانگی حدود 4.8 برابر اروپایی ها مصرف برق داریم حاصل آن اینست که  با وجودیکه جمعیت کشور ایران یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، در مقابل 2 درصد کل انرژی برق  جهان را مصرف می‌کنیم.

وی با اذعان به اینکه معلمین و فرهنگیان به عنوان قشری تأثیرگذار و بسیار مهم در راستای فرهنگ سازی در حوزه ایمنی برق و مدیریت مصرف برق شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: نقش قشر فرهنگیان در تربیت جامعه بسیار مهم و تأثیرگذار می‌باشد، چرا که آموزش، تربیت و رشد صحیح نسل‌های آینده توسط این قشر عزیز صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان خطاب به معلمین و فرهنگیان حاضر در سمینار ایمنی و مدیریت بهینه مصرف برق، گفت: امروزه معلمین و قشر محترم فرهنگیان می‌توانند جامعه را در تقویت فرهنگ مدیریت بهینه مصرف برق و درست مصرف کردن آن به شیوه مطلوب و موثر یاری نمایند.

لهونیان همچنین افزود: رشد مصرف انرژی برق در کشورهای پیشرفته عمدتا در بخش های مولد و اقتصادی است و متاسفانه در کشور ما عمده افزایش مصرف برق در بخش مشترکین خانگی است.

وی با تأکید بر نقش مهم فرهنگ سازی در راستای ارتقاء ایمنی و مدیریت بهینه مصرف برق، تصریح کرد: از معلمین و فرهنگیان محترم درخواست می‌شود که شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان را در زمینه آگاه‌سازی و به تبع آن فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف برق و ایمنی برق یاری نمایند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه در فصل تابستان می‌توان با رعایت مواردی از جمله قرار دادن کولر بر روی دور کُند و یا قرار دادن درجه کولرهای گازی بر روی درجه 26 کمک شایان توجهی را به کاهش بار مصرف کرد، گفت: امید است شهروندان محترم در زمان اوج مصرف،  از وسایل پر مصرف برقی استفاده نکرده  ( به مانند اتو، جارو برقی، لباسشویی، ظرفشویی و …) و لامپ‌های اضافی را خاموش نمایند و با این چند راهکار ساده بدون آنکه آسایش و رفاه خود را به خطر بیندازند، به پایداری شبکه برق کمک می نمایند تا در زمان پیک بار با خاموشی مواجه نشویم.

وی در خصوص موضوع ایمنی برق نیز با بیان اینکه ایمنی در برق امری بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشندکه تماس با برق 220 ولت منجر به مرگ می‌شود، با توجه به اینکه این مهم، نیازمند آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی است، انتظار آن می‌رود معلمین و مربیان محترم آموزشی و پرورشی استان کردستان، دانش‌آموزان و آینده سازان این مملکت خود را از خطرات برق و راه مقابله با آن آگاه کنند تا دانش‌آموزان نیز به عنوان سفیران این شرکت، آموزش‌های اخذ شده از سوی معلمین را به سایرین انتقال دهند.