1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان ملکی ، جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نشست مدیریت بحران ،  چهار کمیته تخصصی کشاورزی ، صنایع ، ادارات و نظامی و انتظامی  بمنظور پیگیری و اجرای برنامه های شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان و آمادگی هر چه بیشتر استان در مواجهه با بحران ها را تشکیل داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان در ادامه با اشاره به اهتمام وزارت نیرو و مجموعه دولت بر حل مشکلات حوزه برق گفت:  با توجه به طرح موضوع توسط مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان و لزوم اهمیت و توجه تمامی بخش های  جامعه به استفاده از ظرفیت های موجود ، جهت پیشگیری از هرگونه مشکلات مضاعف بر مشترکین برق ، چهار کمیته تخصصی جهت پیگیری برنامه های حوزه برق را  تشکیل داد : 1. کمیته کشاورزی به ریاست سازمان جهاد کشاورزی 2.کمیته صنایع به ریاست مدیر کل سازمان صنعت ، معدن و تجارت 3.کمیته نظامی و انتظامی و مراکز امنیتی به ریاست معاون سیاسی،  امنیتی ، اجتماعی  استاندار و 4.کمیته ادارات و ارگان های دولتی به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ،که در همه این کمیته ها ، شرکت توزیع نیروی برق استان به عنوان دبیر ، همکاری و هماهنگی های لازم را با کمیته ها بعمل خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ابتدای این نشست با ارزیابی و تحلیل مشکلات کمبود برق در سال گذشته گفت : 9 هزار مگاوات از برق کشور از نیروگاههای برق آبی تولید می شود که در سالجاری به دلیل کمبودهای بارندگی در سال های گذشته و کاهش منابع آب پشت سدها ،  5 هزار مگاوات از این مقدار کاهش تولید داشته ایم ، که این کمبود برق منجر به فشار زیاد بر سایر نیروگاهها و گاهاً از مدار خارج شدن مقطعی نیروگاههای دیگر و افزایش کمبود برق به 8 هزار مگاوات می شد که در نهایت این کمبود نیرو در تابستان سالجاری منجر به اعمال خاموشی های گسترده بر مشترکین در سطح کشور شد.

میانیگن مصرف مشترکین برق 2.5 الی 3 برابر میانگین مصرف استانداردهای جهانی است

لهونیان ادامه داد مصرف برق  مشترکین در کشور 2.5 الی 3 برابر میانگین مصرف استاندردهای جهانی است و احداث نیروگاه های جدید با هزینه های بسیار سنگین ، صرفاً برای ساعاتی از پیک تابستان ، توجیه اقتصادی ندارد.  در حالیکه در تابستان گذشته امکان آن وجود داشت که  با همکاری و هماهنگی مشترکین،  بحران کمبود نیروی برق را سپری نماییم و خاموشی برق بر مشترکین اعمال نگردد.

رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق در استان کردستان ادامه داد :  اگرچه راهکارهای زیادی برای کاهش بار در ساعات پیک مصرف برق وجود دارد ؛ اما عزم جدی  ومساعدت و همکاری تمامی ارگان ها و بخش های مختلف مشترکین و …   لازمه گذر از شرایط بحرانی و سخت است .

لهونیان افزود : با برنامه ریزی و آمادگی هر چه بیشتر می توان در شرایط کمبود نیرو و یا هر شرایط سخت دیگری با کمترین مشکلات از بحران ها عبور نمائیم .

وی در ادامه مهمترین برنامه های شرکت توزیع نیروی برق را در اینخصوص عنوان کرد:

  • آماده بکار بودن مولدهای برق اضراری موجود ادارات و مراکز حساس
  • تجهیز سایر ادارات و مراکز حساس به مولدهای برق اضطراری
  • اجرای قانون تأمین20 درصد از مصرف برق ادارات  از انرژی های تجدید پذیر
  • همکاری صنایع و کشاورزان در مشارکت از طرح های صنعت برق در ساعات پیک ( که متقابلاً از مزایایی این طرح ها برخوردار می شوند)
  • تغییر ساعات کار ادارات در روزهای خاصی از سال بمنظور کاهش پیک روز
  • همکاری و همیاری مشترکین در استفاده از وسایل پر مصرف برق  و استفاده در ساعاتی غیر از ساعات پیک مصرف
  • و….

آرتیکاس اقبال مدیر کل مدیریت بحران استاندری با اشاره به نتایج بسیار خوب این نشست گفت : تدوین شرح وظایف کمیته های مذکور در روزهای آتی تهیه  و به روسای کمیته ها جهت انجام اقدامات لازم  و برنامه ریزی های مربوطه ابلاغ خواهد شد.