1

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا خرم درتشریح این خبر گفت: طی دیروز 49 دستگاه ماینر در یک مجموعه کارگاهی نزدیک یکی از روستاهای سنندج و همچنین منطقه منفصل شهری نایسر کشف و ضبط شد که ارزش جمعی آنها بالغ بر 5 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی در ادامه افزود: مالکان دستگاههای استخراج رمزارز براساس میزان استفاده غیرمجاز از برق مصرفی جریمه و همچنین برای آنان به میزان استفاده از انرژی و براساس دستور العمل نرخ استخراج رمز ارز ( براساس نرخ برق صادراتی )  تعدیلی صادر می شود و انشعاب مذکور تا زمان پرداخت جریمه و تعدیلی و دستور مراجع قضایی قطع می گردد؛ سپس موضوع برای اعمال قانون و ادامه رسیدگی، تحویل مراجع قضایی می گردد.

خرم در ادامه سخنان خود یادآور شد: بیش از 180 دستگاه  رمزارز دیجیتال غیرمجاز در مرداد و هفته اول شهریور ماه، کشف و جمع آوری شده است و در مجموع، کشفیات این کالای قاچاق از ابتدای طرح برخورد با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز در سالجاری، بالغ بر 1000 دستگاه در سطح استان رسیده است که از هدر رفت حدود 3 مگاوات برق ممانعت شده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق کشور در تابستان سال جاری با مشکل جدی عدم تراز تولید و مصرف روبرو است، یکی از عوامل خاموشی های اخیر را وجود جویندگان استخراج غیر مجاز رمزارز عنوان کرد.

خرم تأکید کرد: شرکت توزیع برق کردستان بطور دائم ماینرها را با تحلیل اطلاعات شبکه و میزان مصرف مشترکان بررسی می کند و هر روز با همکاری بسیارخوبی که با مراجع انتظامی و قضایی شکل گرفت است تعداد جدید ماینر وکارت های گرافیکی کشف و ضبط می شود.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت نیرو شناسایی و برخورد جدی با مراکز غیرمجاز رمزارز به شیوه های مختلف با هدف ایجاد پایداری در شبکه های توزیع برق را  در دستور کار این شرکت قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برآورد شده که برای تولید هر واحد ارزمجازی بیت کوین به بیش از300 مگاوات ساعت برق مصرفی نیاز است که این میزان، مصرف برق 100 سال یک خانوار معمولی و یا تأمین حدود 35 هزار واحد مسکونی در طی یک شبانه روز است. 

معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان سخنان خود اذعان داشت:در همین راستا از شهروندان درخواست داریم در صورت مطلع شدن از فعالیت های غیر قانونی سود جویان در این زمینه جهت کمک به پایداری شبکه توزیع برق و کاهش خاموشی ها با ارسال اطلاعات مراکز غیر مجاز به شماره 09354021780 در بستر فضای مجازی و یا شماره گیری 121 واحد اتفاقات برق و یا پلیس انتظامی 110 مراتب را اطلاع دهند و در صورت صحت اطلاعات از پاداش نقدی سه تا ده میلیون تومان بهره مند شوند.

لازم به ذکر است اطلاعات مربوط به اطلاع دهندگان نزد این شرکت با تولیت دفتر حراست، کاملا محرمانه خواهد بود.