1

حیدری با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در اجرای طرح های روستا محور عملکرد خوبی داشته است، گفت: کردستان در اجرای طرح بهارستان در سطح کشور جایگاه نخست را داراست.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، در آستانه بیست و هفتمین سفر ریاست جمهوری به استان کردستان وضعیت پروژه های صنعت آب و برق استان در جلسه ویدئو کنفرانس وزیر نیرو با حضور معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو که در سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق استان برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

احمد حیدری معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس وزیر نیرو در این جلسه با اشاره به اینکه صنعت برق کردستان طی چندسال اخیر دستاوردهای خوبی در حوزه های مختلف بدست آورده است، گفت: خوشبختانه با وجود گذشت یک ماه از پیک تابستان 1401،  در کردستان هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای اعمال نشده و این در حالیست که سال گذشته در همین زمان خاموشی های گسترده ای اعمال شده بود.

حیدری با تاکید بر اینکه پایداری شبکه برق در گرمای تابستان امسال نتیجه همکاری و همیاری مشترکان در بخش های مختلف و اجرای صحیح برنامه های مصرف برق در شبکه است، بیان کرد: امید است با تداوم همکاری مشترکان علل الخصوص مشترکان بخش های کشاورزی و صنایع و همچنین مدیریت مصرف برق توسط دستگاه های مربوطه، تابستان امسال را با کمترین خاموشی پشت سر بگذاریم.

وی در ادامه به اجرای طرح تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار به عنوان یکی از طرح های پیشرو در استان اشاره کرد و گفت: از مجموع 6 هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی در سطح استان تاکنون بیش از 4500 کیلومترآن اصلاح و به کابل خودنگهدار تبدیل شده است که اجرای این طرح بزرگ تا پایان سال جاری به پایان می رسد.

حیدری با تاکید بر اینکه کردستان در اجرای طرح های روستامحور موفق عمل کرده است، گفت: سال گذشته شبکه توزیع برق 420 روستای استان اصلاح و بهسازی شد و همچنین اصلاح و تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار در 364 روستای دیگر نیز در دست اقدام است.

وی درادامه به تخصیص اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان جهت احداث خطوط نفوذی در استان اشاره کرد و افزود: خطوط نفوذی، شبکه های فشار متوسط هوايی هستند که به منظور تأمین برق پمپاژ های آب کشاورزی، مراتع و باغات احداث وبه مشترکان ارائه می شود.

حیدری در ادامه به دستاوردهای سفر وزیر نیرو در دی ماه سال گذشته به کردستان اشاره کرد وگفت: در جریان این سفر بیش از 60 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت رفع مشکلات پروژه های آبی در استان هزینه شد که نتیجه آن رفع تنش آبی در کل استان بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه سد قشلاق 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: امید است با برنامه ریزی های صورت گرفته در شهریور ماه امسال انتقال آب از سد به تصفیه خانه سنندج به پایان برسد.

حیدری در ادامه با تاکید بر اینکه ضریب نفوذ برق در روستاها نسبت به آب در استان کردستان از جایگاه بهتری برخوردار است، گفت: در حال حاضر تمام روستاهای بالای 5 خانوار این استان از نعمت برق بهره مند هستند اما برخی روستاها از لحاظ تأمین آب با مشکلاتی مواجه هستند که امید است با اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه آب بخشی از این مشکلات مرتفع گردد.

هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان نیز در این جلسه به قدمت بالای شبکه توزیع برق استان اشاره کرد وگفت: در همین راستا وبا هدف اصلاح و بهسازی شبکه، طی 2 سال اخیر این شرکت توانسته در اجرای طرح تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار در 2 سال متوالی رتبه نخست را در سطح کشور کسب کند.

وی به تکخوانی کنتور برق روستاها در استان کردستان با هدف تامین برق مطمئن و برقراری عدالت اجتماعی و بهره مندی از شرایط انشعاب و انرژی همچون مشترکین شهری اشاره کرد و افزود: از 1706 روستای موجود در استان کردستان تاکنون کنتور برق 1183 روستا تکخوانی و از حالت بازفروش خارج شده است .

وی افزود: در کنار طرح‌های زیرساختی گسترده‌ای که به منظور افزایش پایداری و ارتقاء عملکرد شبکه توزیع برق در کردستان اجرا می‌شود پروژه تعویض چراغ‌های روشنایی بخار جیوه با لامپ‌های فوق کم مصرف LED نیز با هدف مدیریت مصرف بار در سال جاری در کردستان و برای اولین بار در سطح کشور اجرایی می شود.

لهونیان در پایان با اشاره به اینکه این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: استان کردستان دارای بیش از۱۹۰ هزار دستگاه روشنایی معابر در سطح شهر و روستا است که در قالب یک تفاهم نامه قرار است همه آن‌ها با اعتباری بالغ  بر 400 میلیارد تومان بهینه سازی شوند.