تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان كردستان ‌با اعلام اينكه در حال حاضر بیش از 637 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی در کردستان از خدمات شرکت توزیع نیروی برق بهره‌مند هستند، خبر داد: ۱۶۴ هزار ۷۸۳ خانوار ‌روستایی در استان کردستان از نعمت برق برخوردار هستند.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، هیوا لهونیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت تشریح دستاوردهای نظام در طول چهل سال پیروزی انقلاب که در محل سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دستگاه‌های خدمت‌رسان در قبال همت و اراده مردم شریف باید تلاش کنند تا تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشته و آن را به فرصت تبدیل کنند تا بتوان بر اساس برنامه‌هایی که طراحی شده، با کم‌ترین آسیب شرایط را پشت سر گذاشت و به وضعیت مطلوب  برسیم.

وی با تأکید بر اینکه نگاه شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به رسانه یک نگاه هم‌افزایی است، افزود: معتقدیم اطلاع‌رسانی از جمله وظایفی قلمداد می‌گردد که به کمک اصحاب رسانه محقق می‌شود.

عمده‌ترین توسعه صنعت برق استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خلق شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه با اعلام اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از سال ۱۳۲۶ شروع به کار کرده است، تصریح کرد: تولید و استفاده از برق در استان کردستان با نصب دو دستگاه مولد ۱۲۵ کیلوواتی در محل فعلی دبستان پروین اعتصامی شهر سنندج در سال ۱۳۲۶ شروع گردید که این تأسیسات در سال ۱۳۳۰ بکلی از بین رفت و مجدداً در سال ۱۳۳۲ با سرمایه‌گذاری مسئولین و مالکین شهر و همکاری شهرداری در باغ ملی محل فعلی شرکت دو دستگاه مولد۱۵۰ کیلوواتی تحت پوشش شرکت روشنایی آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه در همین تاریخ اولین امتیاز برق بطور رسمی نیز واگذار شد، افزود: توسعه تأسیسات و مولدها با توجه به روند رشد مصرف تحت نظر شرکت ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۴۵ تأسیسات و تشکیلات اداره برق شهر به برق منطقه‌ای غرب تحویل مدیریت گردید.

لهونیان با ذکر اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در راستای محرومیت‌زدایی منطقه برنامه‌ریزی و اقدامات وسیعی جهت ایجاد و گسترش شبکه انتقال و توزیع برق در سطح استان صورت گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر تأمین برق استان کردستان از طریق شبکه سراسری و از سه محور همدان، آذربایجان وکرمانشاه توسط خطوط انتقال ۲۳۰، ۱۳۲و۶۳ کیلوولت انجام می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه در سال ۱۳۴۵ تا پیروزی انقلاب اسلامی روند رو به جلو در مجموعه کل تأسیسات ایجاد شد، ادامه داد: عمده‌ترین توسعه صنعت برق استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خلق شد.

لهونیان با اذعان به شاخص‌های عملکردی استانی صنعت برق استان کردستان نسبت به سال ۱۳۵۷، اظهار کرد: قدرت منصوبه نیروگاهی استان در سال ۵۷ نزدیک به ۱۸ مگاوات بوده که هم‌اکنون به ۹۸۰ مگاوات رسیده است.

وی با گریز به اینکه تا قبل از انقلاب کل مشترکین در کردستان ۳۱ هزار و ۴۸۳ مشترک بود، افزود: این آمار هم اکنون به  بیش از ۶۳۷ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه طول خطوط انتفال و فوق توزیع استان دو هزار و ۱۰۱ کیلومتر مدار است، خاطرنشان کرد: طول خطوط توزیع از ۵۲۲ کیلومتر مدار به ۱۶ هزار و ۷۸۱ کیلومتر مدار رسیده و تعداد پست‌های انتقال و فوق توزیع نیز ۲۸ دستگاه است.

وی ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع استان را شامل دو هزار و ۶۶۵ مگاولت آمپر دانست و ادامه داد: ظرفیت‌های ترانسفورماتورهای توزیع به یک‌هزار و ۴۸۴ مگاولت آمپر رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اذعان به اینکه در حال حاضر ۹۸۰ مگاوات تولید برق در استان کردستان داریم، یادآور شد: این ظرفیت با توجه به پروژه‌هایی که در دستور کار قرار دارد، ظرفیت تولید استان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

۱۶۸۹ روستای کردستان برقدار است

لهونیان در ادامه با ذکر اینکه تعداد روستاهای برقدار استان در سال ۱۳۵۷ تعداد شش روستای حاشیه شهر بود، گفت: تعداد روستاهای برق‌دار استان کردستان در سال‌جاری به یک‌هزار و ۶۸۹ روستا رسیده است.

وی با اعلام اینکه برنامه برق رسانی به روستاهای ۱۰ خانوار در کردستان به پایان رسیده است، خبر داد: پروژه برق رسانی به روستاهای کمتر از ۲ خانوار استان کردستان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه  برق‌دار شدن روستاها در کردستان به نسبت سال ۵۷، ادامه داد: تعداد ۱۶۴ هزار و ۷۸۳ خانوار روستایی در کردستان از نعمت برق برخوردار هستند.

وی تعداد چاه‌های کشاورزی برق‌دار شده کردستان را هفت هزار و ۴۷۸ حلقه دانست و گفت: این تعداد در اوایل انقلاب چهار حلقه بود که در این مدت رشد ۱۸۶ هزار و ۸۵۰ درصدی داشته است.

کردستان جز استان‌های صدرنشین در توسعه زیرساخت‌ها مبتنی بر نیروی برق است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت شبکه انتقال و توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: تعداد مشترکان موجود در سال ۵۷ تعداد ۳۱ هزار و ۴۸۳ مورد بود که امسال به ۶۳۷ هزار و ۵۳۰ مشترک با متوسط سرانه یک هزار و ۳۰۹ کیلووات ساعت افزایش یافته است که این آمار نسبت به سال ۵۷، رشد یک هزار و ۹۲۵ درصدی داشته است.

وی ظرفیت پست‌های توزیع را یک هزار و ۴۸۴ مگاولت آمپر دانست و اضافه کرد: طول خطوط فشار ضعیف استان در چهار دهه اخیر از ۳۴۹٫۶ به پنج هزار و ۸۸۲ کیلومتر و طول خطوط فشار متوسط از ۹٫۰۷۳ به یک‌صد و پنج هزار و ۴۳ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اعلام اینکه احداث خط و پست ۴۰۰ کیلو ولت از جمله برنامه‌های آتی شرکت توزیع نیروی برق استان است، تصریح کرد: این پروژه در سفری که وزیر نیرو به استان داشت به عنوان یکی از مطالبات استان مطرح گردید و در سفر آتی وزیر نیرو به استان پیگری خواهد شد.

وی با اعلام اینکه تعداد پست‌های توزیع نسبت به سال ۵۷ با رشد ۹۸۴۹ درصد از ۱۳۲ دستگاه به یکصد و سی و یک هزار و ۳۳ دستگاه افزایش یافته است، افزود: ظرفیت پست‌های توزیع از ۳۲ به یک‌هزار و ۴۸۴ مگاولت آمپر و تعداد فیدر ۲۰ کیلوولت نیز از ۱۷ دستگاه به ۱۷۹ دستگاه ارتقاء یافت.

لهونیان ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه تحقق این اهداف، کردستان را جز استان‌های صدرنشین در توسعه زیرساخت‌ها مبتنی بر نیروی برق قرار داده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۲۸ دستگاه پست فوق توزیع و انتقال در استان فعال است، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های تولید برق استان شامل نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج با ظرفیت ۹۵۶ مگاوات است که چهار واحد گازی آن در سال ۸۴ با ظرفیت ۶۳۶ مگاوات به بهره‌برداری رسید و به مجموعه نیروگاه‌های دیزلی و سد آزاد سنندج پیوست.

وجود ۴۶۲ شبکه فرسوده در کردستان

لهونیان در ادامه با اعلام اینکه یک‌هزار و ۴۶۲ شبکه فرسوده و یک هزار و ۲۰۰ پست موجود در استان کردستان نیازمند بهینه‌سازی است، گفت: در کنار این چالش، هم اکنون تعداد ۶۸۵ روستای استان کردستان تأمین برق آنها به صورت تکخوانی، تأمین می گردد و تکخوانی یک هزار و چهار روستای دیگر نیز که اکنون به صورت بازفروش بوده، جزو برنامه های بلند مدت شرکت قرار گرفته است.

وی با ذکر اینکه تا زمانی که شبکه اصلاح نشود، تک‌خوانی در سایر روستاها تحقق پیدا نمی‌کند، افزود: اصلاح این شبکه‌ها نیاز به تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هشدار داد: اگر نتوان شبکه را به موقع بهینه‌سازی کرد، هزینه‌های جابجایی، تعمیرات و بهره‌برداری به نسبت بالا می‌رود.

۱۳ هزار انشعاب برق فاقد مجوز در کردستان وجود دارد

لهونیان با بیان اینکه ۱۳هزار انشعاب فاقد مجوزهای لازم در استان شناسایی شد، گفت: این آمار به دلیل آنکه رقم بزرگی را به خود اختصاص داده، به یک معضل و چالش اساسی برای شرکت توزیع برق استان بدل گشته است.

وی با تأکید بر اینکه پس از ابلاغ قانون واگذاری انشعاب غیردائم بیش از هفت هزار انشعاب فاقد مجوزهای لازم به انشعاب غیردائم تبدیل شده است، تشریح کرد: از محل اختیاراتی که به صورت مقطعی به شرکت های توزیع داده شد، نزدیک به هفت هزار تشکیل پرونده شده و برق آنها به صورت قانونی در اختیار آنان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با ذکر اینکه برای پنج هزار باقی مانده منتظر دریافت مجوزهای لازم برای تشکیل پرونده و مراحل اجرایی هستیم، یادآور شد: تا پایان سال تمام انشعابات بدون مجوز، تعیین ‌تکلیف می‎شوند.

ارائه خدمات شرکت توزیع نیروی برق کردستان مطلوب است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه امسال ۴۲۰ دستگاه پست با صرف ۱۰ میلیارد تومان و ۹۵ کیلومتر شبکه فشار قوی در استان ایجاد شده است، اظهار داشت: ۹۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف نیز با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در استان مستقر شده است.

وی گفت: ۳۷ کیلومتر شبکه و ۷۰ دستگاه پست نیز بهسازی و معایب آن طی سال‌جاری برطرف شده است.

لهونیان با بیان اینکه ۴۶ پروژه همزمان با دهه مبارک فجر در سطح استان با اعتبار یکصد و ۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: بهره‌برداری از این پروژه‌ها گویای تلاش نیروهای شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در راستای ارائه خدمات است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه با وجود تمام مشکلات و چالش‌های پیش رو، خوشبختانه استان کردستان در سطح کشور دارای وضعیت مطلوبی است، گفت: این جایگاه در شرایطی کسب شد که به دلیل فرسوده بودن شبکه با تلفات برق ۹درصدی مواجه هستیم.

لهونیان در پایان در خصوص پروژههای شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در یک سال گذشته گفت: تبدیل سیم لخت به کابل خودنگهدار به طول ۱۲۶ کیلومتر، اجرای شبکه باس داکت بازار مریوان، اخذ فیدر از پست فوق توزیع سنندج، نصب کنتورهای هوشمند، شبکه فشار متوسط هوایی پمپاژ پایاب سد گاوشان، احداث شبکه روشنایی معابر، اصلاح شبکه روشنایی، اصلاح کنتور در راستای تک‌خوانی روستاها، برق‌رسانی به روستاهای بدون برق استان، احداث پست‌های هوایی و زمینی جدید، احداث شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی، احداث شبکه در راستای کاهش تلفات شبکه و اصلاح شبکه‌های موجود از اهم این پروژه‌ها بود.

image_pdfimage_print