تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹
تاریخ بروزرسانی: ۲۹ تیر ۱۳۹۹

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: تاكنون كنتور برق مشتركان در 944 روستای این استان با تعداد بیش از 115 هزار خانوار، تك خوانی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در تشریح این خبر گفت: ” تک خوانی کردن ” کنتور برق از روستاهای بزرگ استان آغاز شده و ۹۴۴ روستا از مجموع ۱۷۴۶ روستا در استان تا کنون تک خوانی شده است و همچنان این مهم در دست اقدام است.
وی در ادامه به برقدار بودن تمام روستاهای بالای پنج خانوار که دارای کد روستا در استان می باشند اشاره کرد و اذعان داشت: به دلیل کمبود اعتبار هنوز برق ۸۰۲ روستا  با بیش از ۴۸ هزار خانوار در استان کردستان به صورت “بازفروش” می باشد که این مهم در دستور کار شرکت قرار دارد  و ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک کل روستاها از حالت بازفروش خارج و تبدیل به تک خوانی شوند.

لهونیان در ادامه با اشاره به سیستم باز فروش در روستاها بیان کرد: در سیستم باز فروش، کنتور اصلی قرائت می شود و صورتحساب براساس آن برای کل روستا صادر می شود و مبلغ کل بین مشترکان روستایی به نسبت مصرف هر مشترک تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه  درصد قابل توجهی از شبکه برق روستایی استان طول عمری بالای ۳۰ تا ۴۰ سال دارند بیان کرد: فرسوده بودن این حجم از شبکه های توزیع برق، نیاز به اعتبار قابل توجهی برای اصلاح و بهینه سازی شبکه دارد که این رقم بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال است.

لهونیان با اشاره به جذب اعتبارات در جهت رفع مشکلات موجود اذعان داشت: تلاش خود را مضاعف خواهیم کرد از طریق منابع داخلی و همچنین اعتبارات عوارض برق از شرکت توانیر، مبالغ مورد نیاز را تأمین کنیم و نسبت به اصلاح و استانداردسازی شبکه توزیع برق و ارائه خدمات با کیفیت برای مشترکین روستایی به مشابه مشترکین شهری، اقدم نمائیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون تمام روستاهای بالای ۵ خانوار که دارای کد روستا می باشند از نعمت برق برخوردار هستند و فقط تعداد ۱۹ روستای استان که در چند سال اخیر در نتیجه مهاجرت معکوس شهر به روستا، آباد شده اند و عمده آن ها زیر ۵ خانوار جمعیت دارند از نعمت برق برخوردار نیستند که در سال جاری برق رسانی به بخش عمده ای از این روستاها نیز انجام خواهد شد.

image_pdfimage_print