تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ بروزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بر معرفی دستگاه های پرمصرف در حوزه برق تاکید کرد و گفت: ضروریست با استفاده از انرژی پاک در مصرف برق عمومی صرفه جویی کنیم تا فشار کمتری به صنعت برق کشور وارد شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، حامد قادرزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان در دیدار با هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان بر نوسازی شبکه سیمکشی مشترکین خانگی استان تاکید کرد و گفت: سیستم های شبکه برق بخش خانگی استان به دلیل قدمت بالا فرسوده و استهلاک پیدا کرده که نیازمند تعمیر و بازسازی مجدد است تا از رخداد هرگونه پیشامد احتمالی و یا حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آید.

وی به افزایش میزان مصرف برق به دلیل فرسودگی شبکه و استفاده از لوازم برقی قدیمی اشاره کرد و گفت: شرکت توزیع نیروی برق می تواند با همکاری و ارائه طرح های نوآورانه و جدید، واحدها و کارخانجات تولید کننده وسایل الکترونیکی  را در تولید وسایل برقی نو و مبتنی بر آخرین فناوری های روز دنیا یاری کند.

قادرزاده در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان در حوزه فناوری و نوآوری  میتواند موفق عمل کرده و الگویی برای سایر دستگاه های سطح استان باشد افزود: به عنوان مثال می توان بجای نصب فیزیکی توربینهای آبی و بادی در مزارع و نقاط دور افتاده از فناوری های روز دنیا در حوزه تولید در این مناطق بهره مند شد.

وی در ادامه اظهار داشت: دستگاه های اجرایی پرمصرف که برابر با الگوی تعیین شده در مصرف برق صرفه جویی نمی کنند باید معرفی شوند و آنان را وادار به استفاده از انرژی پاک کنیم تا انرژی کمتری مصرف شود.

قادرزاده در ادامه بر استفاده از انرژی پاک بجای شبکه برق عمومی تاکید کرد و افزود: ضروریست در مجتمع های بزرگ، هتل ها و بیمارستانها  جز بخش های اصلی در سایر بخش ها از انرژی پاک استفاده شود تا میزان فشار وارد بر صنعت برق وشبکه توزیع برق کاهش یابد.   

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه برق یکی از مولفه های زیرساختی در توسعه است، گفت:در حال حاضر این شرکت وظیفه تامین برق ۷۲۰هزار مشترک کردستانی را برعهده دارد که بالغ بر۹۶ درصد از مشترکین سطح استان را مشترکین بخش خانگی و تجاری و کشاورزی تشکیل می دهد.

وی افزود: درآمد ۳ بخش خانگی، کشاورزی و تجاری استان از نظر هزینه ای که برای آنها صرف می شود به مراتب بیشتر از درآمد کسب شده از طریق فروش انرژی است که این موضوع در نوع خود یکی از مشکلات موجود در سطح شرکت توزیع نیروی برق استان است.

لهونیان به استهلاک شبکه توزیع برق استان اشاره کرد و گفت: هزینه های تمام شده پروژه های حوزه شبکه برق به دلیل توپوگرافی وکوهستانی بودن استان نسبت به سایر استان ها بالاست و در این زمینه با کمبودهای مالی مواجه هستیم.

وی با اشاره به وجود ۱۷۱۰ روستا در استان کردستان، افزود: کردستان تنها استان سطح کشور است که کل روستاهای بالای ۵ خانوار آن از نعمت برق برخوردار هستند.

لهونیان با تاکید بر اینکه میزان تولید برق در استان بیشتر از میزان تقاضا برای مصرف است، اظهار داشت: میزان تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی قلیان سنندج هزار مگاوات یعنی دوبرابر میزان نیاز استان می باشد که مازاد آن به شبکه سراسری برق تزریق می شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع کنتوربرق بازفروش در روستاها به عنوان یک چالش تا همین چند سال گذشته گریبانگیر شرکت توزیع نیروی برق استان بود، اظهار داشت: خوشبختانه طی ۳ سال اخیر طرح تکخوانی کنتور روستاها در دستور کار قرار گرفت به نحویی که تاکنون از ۱۷۱۰ روستای موجود در استان کنتور برق بیش از ۱۲۰۰ روستا تکخوانی و از حالت بازفروش خارج شده است که شامل ۸۵ درصد کل مشترکین روستایی می باشد که تا پایان سال این طرح در تمام روستاها اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با تاکید  بر اینکه استان کردستان در حوزه شبکه توزیع نیروی برق جزو چهار استان برتر کشور است ،گفت: در قالب طرح بهارستان مقرر است طی ۵ سال ، کل شبکه توزیع برق روستاهای استان به طور کامل اصلاح و بهسازی شده و شبکه جهت توسعه هر چه بیشتر در سال های آتی مهیا باشد.

وی اظهار داشت:  در اجرای طرح تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار به عنوان یک مدل اقتصادی موفق شدیم بدون هیچگونه وابستگی و با خلق منابع ، از مجموع ۶ هزارکیلومتر شبکه فشار ضعیف موجود در استان طی ۲ سال اخیر بالغ بر ۴۵۰۰ کیلومتر آن اصلاح و به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

لهونیان اظهار داشت: در حال حاضر ۸۴ خدمت  این شرکت به صورت غیرحضوری به مشترکان ارائه می شود که در این زمینه ضروریست با فرهنگسازی مناسب مردم را به استفاده از درگاه های غیرحضوری ترغیب نماییم تا در صرف زمان نیز صرفه جویی شود.

وی در پایان اظهار داشت: ضروریست خلاقیت و نوآوری در تمام حوزهای کاری مدنظر قرار گرفته و عمده فعالیت های در دست اقدام با استفاده از بسترهای الکترونیکی و IT صورت گیرد و روش های نوین جایگزین روش های سنتی و معمولی گردد.

در این جلسه مقرر شد طرح های نوآورانه مبتنی بر فناوری های جدید شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در اولین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان که به ریاست استاندار کردستان در دهه نخست شهریوار برگزار می شود جهت بهره مندی سایر دستگاه ها ارائه شود.

image_pdfimage_print