تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ بروزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۱

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از کشف و شناسایی بیش از ۵۴۰۰ انشعاب غیرمجاز برق در سطح استان خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون قریب به ۲۸۰۰ انشعاب آن به صورت قانونی به انشعاب مجاز تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، هیوا خرم معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از کشف و شناسایی بیش از ۵۴۰۰ انشعاب غیرمجاز برق از ابتدای سال گذشته تاکنون در استان خبر داد و گفت: این تعداد انشعاب غیرمجاز به منظور حفظ پایداری شبکه برق و عبور از پیک تابستان  و همچنین تامین رفاه و آسایش شهروندان و کاهش تلفات انرژی از سطح شبکه شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه پس از جمع آوری اشتراک‌های غیرمجاز تعداد ۲۸۰۰ اشتراک به صورت قانونی به مشترکین واگذار شد، افزود: بیشترین انشعاب غیرمجاز برق کشف شده در این مدت با ۲۱۰۰ انشعاب مربوط به شهرستانهای سنندج و مریوان و کمترین انشعاب کشف شده نیز با ۶۰ انشعاب مربوط به شهرستان سروآباد بوده است.

خرم با بیان اینکه جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز با هدف قانونمند کردن این انشعابات، کاهش تلفات و توزیع برق مطمئن انجام می‌شود، افزود: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تلفات در شبکه برق، انشعابات غیرمجاز در بخش توزیع است که به دلیل افزایش میزان استفاده از انرژی، خسارات زیادی را به شبکه توزیع برق وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه سرقت انرژی برق به دو صورت سرقت تجهیزات شبکه و برق و همچنین سرقت انرژی می باشد افزود: سرقت انرژی در واقع همان انشعابات غیرمجاز و استفاده از برق بدون داشتن کنتور است که این سرقت مشکلات بسیاری را برای شرکت و مشترکان قانونی ایجاد کرده است و تمهیداتی اندیشیده شده که با کمک نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد جدی ‌شود.

خرم افزود: به استناد مواد ۵۴۳ و ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی استفاده کنندگان از برق غیرمجاز و اشخاصی که اقدام به فک پلمب کنتور، تخریب و ممانعت از عملیات اجرایی شبکه، تمرد از دستور مقام انتظامی، دخالت در لوازم اندازه‌گیری، سرقت انرژی و استفاده غیرمجاز از برق کنند مجرم محسوب شده و علاوه بر جبران خسارت مشمول سه تا ۱۰ سال حبس می‌شوند.

وی در ادامه بر استفاده بهینه از انرژی برق در پیک ۱۴۰۱ تاکید کرد و گفت: با توجه به قرار گیری در پیک ۱۴۰۱ و ضرورت مدیریت مصرف در کل بخش ها، این شرکت بیش از گذشته با متخلفانی که اقدام به استفاده از برق آن هم به صورت غیرمجاز می کنند، برخورد قانونی می کند.

خرم ضمن تأکید بر برخورد جدی و قانونی با مشترکین غیرمجاز سرقت انرژی با همکاری مراجع قضایی و انتظامی از همه هموطنان خواست همکاری لازم را به منظور پایداری شبکه توزیع برق و تامین برق مستمرو پایداربا شرکت توزیع برق استان کردستان داشته باشند.

استان کردستان بیش از ۷۱۲ هزار مشترک برق دارد که قریب به ۸۲ درصد آن را مشترکین بخش خانگی تشکیل می دهد.

image_pdfimage_print