تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸
تاریخ بروزرسانی: ۱۱ تیر ۱۳۹۸

در نشستی با حضور آیت الله شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان و جمعی از ائمه جمعه و جماعات در محل کتابخانه امام خامنه ای (مدظله العالی ) ، سنندج مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به نقش مهم روحانیون به عنوان پرچم داران دینی ما و پل ارتباطی بین شرکت توزیع برق و مردم در خصوص تقویت فرهنگ مدیریت صحیح و بهینه مصرف برق، اشاره داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هیوا لهونیان در توضیح این خبر گفت: تریبون های نماز جمعه راهی برای انتقال ارزش ها و فرهنگ سازی بین عموم مردم در حوزه های مختلف می باشد که مدیریت صحیح مصرف برق و جلوگیری اصراف و تبذیر نیز یکی از موضوعات مهم و حیاتی در این دوره است.

لهونیان در ادامه با اشاره به این که در هر جایی در این دنیا آثاری از حیات باشد، برق نقش بسزایی نیز ایفا میکند  بیان کرد: وظیفه ما خدمت رسانی شبانه روزی به مردم، تلاش برای رفاه و آسایش‌ مشترکین و همچنین توسعه زیر ساخت های برق می باشد و این مهم از اهداف اصلی شرکت برق می باشد.

هیوا لهونیان در ادامه با اشاره به نقش روحانیون به عنوان پرچمداران انتقال اطلاعات و ارزشها به مردم افزود: امروز وابستگی به برق در زندگی مردم به نقطه ای رسیده که حتی نمیتوانند، تصور نبود برق را در ذهن خود نیز، داشته باشند در این خصوص نقش روحانیون در فرهنگ سازی مدیریت صحیح مصرف انرژی و شیوه های درست استفاده از برق، برای جلوگیری از خاموشی، نقشی بسیار مهم خواهد بود.

وی با اشاره به ماهیت کاری خود و دیگر همکاران اشاره کرد: ماهیت کاری ما فنی و اجرایی می باشد و در سخنرانی و انتقال اطلاعات به مردم ممکن است با کمبودهایی روبرو باشیم، در این راستا از ائمه جمعه و جماعات این درخواست را داریم که در سخنرانی و ارتباط با مردم در تریبون های مساجد،شرکت توزیع برق کردستان را در رساندن وانتقال پیام های مدیریت صحیح مصرف برق به مردم، یاری رسانند که این مهم مستلزم آشنایی با ابعاد کاری ما می باشد و هدف از این نشست ها نیز همین موضوع است.

لهونیان با اشاره به جمعیت یک درصدی ایران به نسبت جهان اذعان داشت:با این اوصاف ما ۲ درصد از انرژی کل دنیا را مصرف می کنیم و مصارف سالیانه ما چندین برابر استانداردهای جهانی است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به عدد ۳٫۶ درصدی رشد مصارف سالیانه برق دردنیا اشاره کرد و تاکید داشت این عدد در کشور ما ۶٫۸ درصدمی باشد.

لهونیان در ادامه به خودکفایی در صنعت برق اشاره کرد و اذعان داشت: بیش از ۹۴ درصد در این صنعت در کشور به خودکفایی رسیده ایم و این مهم باید همیشه در حال توسعه و بروز شدن باشد.

وی با اشاره به مراحل سخت تولید برق تا رسیدن به دست مشترکین افزود: تنها ۲۵ درصد از ۱۰۰ درصد انرژی در فرایند انتقال، به مشترکین می رسد و اگر صرفه جویی در مصرف برق را نداشته باشیم صنعت برق با چالش بزرگی روبه رو خواهد شد.

لهونیان با اشاره به وضعیت مشترکین برق در استان بیان کرد: حدود ۹۵ درصد مشترکین ما در استان مشترکین خانگی وتجاری می باشند و حدود ۵ درصد دیگرنیز کشاورزی( ۱.۵ درصد) ، صنعتی (۰.۴ درصد) وعمومی (حدود ۳ درصد) را شامل می شود. مشترکین خانگی ما ۵ برابر مشترکین خانگی کشورهای اروپایی انرژی برق مصرف می کند و این بدان معناست که در شیوه های صحیح مصرف برق با مشکل روبه رو هستیم.

وی در ادامه به گرمای تابستان سال جاری و افزایش تقاضا برای مصرف برق اشاره کرد و بیان داشت: در کل سال فقط دو الی سه ماه مشکل کمبود برق داریم و در همین فصل ، حدود ۲۰ هزار مگاوات برق برای مصرف کولرهای آبی و گازی هزینه می شود و این عدد معادل کل مصرف برق در کشور عراق است و این نشان دهنده مصرف بی رویه مشترکین می باشد و باید به صورت بنیادی فرهنگ سازی صحیح مصرف کردن در بین مردم رواج پیدا کند و نقش روحانیون در این امر می تواند بسیار پر رنگ و تاثیر گذار باشد.

وی در ادامه به راهکارهای مدیریت مصرف برق اشاره کرد و بیان کرد: هدف ما به هیچ وجه کاهش سطح رفاه مردم نیست بلکه فقط هدف ما تقویت شیوه صحیح مصرف برق مخصوصا”در ساعات اوج پیک (۱۲ الی ۱۶)و ( ۲۰ الی ۲۴) می باشد و مشترکین می توانند با خاموش کردن لامپ های اضافی، روشن نکردن وسایل برقی پر مصرف در این ساعت و قرار دادن دور کُند برای کولرهای آبی و قراردادن درجه ۲۴ بر روی کولرهای گازی، در این ساعت به صنعت برق کمک شایانی کرده باشند و زمینه رفاه و آسایش دیگرمشترکین و همشهریان استان را افزایش دهند.

لهونیان در خصوص فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف برق و اجرای کمپین ۱۰۰ وات بیان داشت: اگر ه ر مشترک فقط به اندازه یک لامپ ۱۰۰ وات از مصرف انرژی خود را کاهش دهد کمک شایانی به صنعت برق می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمی توان برق را ذخیره کرد افزود: باید تولید و مصرف به اندازه هم باشد و اگر این تعادل به هم بخورد و مصرف از تولید بیشتر باشد مجبور به اعمال خاموشی برق می شویم و این مهم با صحیح مصرف کردن برق توسط مشترکین سطح استان به راحتی حل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان با اشاره به برق های غیر مجاز در استان بیان داشت : این ظرفیت برای مشترکینی که انشعاب مجاز برق ندارند فراهم گردیده است که به این دسته از متقاضیان نیز ، انشعاب های غیر دائم برق را اعطا می کنیم و آنان نیز بتوانند از نعمت برق بصورت مجاز و قانونی برخوردار باشند .

لازم به ذکر است بیش از ۱۲۰ روحانی و ائمه جمعه در این نشست حضور داشتند.

image_pdfimage_print