تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰
تاریخ بروزرسانی: ۱۵ دی ۱۴۰۰

معاون منابع انسانی شرکت توزیع برق استان کردستان از اجرای طرح ممیزی انرژی برق و گاز ساختمانهای اداری در سطح استان باهدف کاهش میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان،عطایی معاون منابع انسانی شرکت توزیع برق استان کردستان گفت: براساس برنامه های کلان کشور در برنامه های توسعه ، طرحی تحت عنوان الگوسازی مصرف انرژی باهدف مدیریت بهینه انرژی در سطح کشور ارائه شد که طی آن‌همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مکلف شدند تا با رعایت الگوی مصرف ۱۰ درصد نسبت به دوره های مشابه گذشته، در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی کنند.

معاون منابع انسانی شرکت توزیع برق استان کردستان افزود: با توجه به اینکه احداث نیروگاه و تولید انرژی برق مستلزم  صرف هزینه های بالا و نیازمند زمان زیادی است به همین دلیل در شرایط کنونی، مدیریت مصرف بهترین و مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی ناشی از کمبود انرژی وصرفه‌جویی در حاملهای انرژی است.

وی گفت: در همین راستا شرکت توزیع برق استان کردستان به‌عنوان اولین دستگاه در سطح استان با استقرار سیستم مدیریت انرژی(ISO 50001) اقدام به اجرای طرح ممیزی در ادارات کردستان کرده است.

عطایی بیان کرد: در این طرح با تعریف برچسب انرژی برای هر ساختمان و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف بار، تلاش می‌شود تا کمترین اتلاف انرژی در ساختمان صورت گیرد و در همین راستا در نظر است استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی توسعه یابد.

وی بابیان اینکه طرح ممیزی انرژی در ادارات تمام شهرستان‌های استان  اجرا می شود ، گفت: امید است تا پایان سال جاری این طرح در تمام ساختمانهای این شرکت در سطح استان اجرایی شود.

معاون منابع انسانی شرکت توزیع برق استان کردستان با اشاره به اینکه اجرای راهکارهای بهینه‌سازی انرژی و اصلاح الگوی مصرف و توسعه انرژی‌ها و همچنین ایجاد امنیت انرژی امری ضروری است، اظهار داشت: مدیریت مصرف برق می‌تواند کاهش هزینه تولید و بهبود بهره‌برداری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق استان کردستان اولین شرکت در امر اجرای مدیریت انرژی بصورت سیستماتیک در سطح استان است، افزود: هدف از اجرای طرح ممیزی، کاهش میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها و ادارات می‌باشد.

عطایی بیان کرد: کاهش مصرف انرژی ادارات ازجمله اهداف و برنامه‌های ابلاغی دولت در برنامه‌های توسعه است که به‌عنوان یک شاخص مهم در ارزیابی‌های جشنواره شهید رجایی و دستور کار شورای اداری استان قرار دارد.

 وی با تأکید بر اینکه در این ممیزی همچنین میزان تولید مولدهای انرژی خورشیدی نیز در محاسبات میزان مصرف لحاظ می‌گردد، افزود: استفاده بهینه از منابع انرژی، محک و اندازه‌گیری، مستندسازی و گزارش دهی بهبود میزان انرژی و همچنین شفافیت و انتقال اطلاعات تنها بخشی از مزایای اجرای این طرح است.

عطایی گفت: بهبود مدیریت انرژی درزمینهٔ پروژه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ارزیابی و اولویت‌بندی اجرای فناوری‌های کارآمد درزمینهٔ انرژی از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

ایشان باعنایت به کمبود نزولات آسمانی در سنوات اخیر و تاثیر آن در تولید انرژی در نیروگاههای آبی و نیز نقش آن در معیشت مردم، با طرح موضوع در کمیته عالی مصرف انرژی، مدیریت مصرف آب را نیز در کنار سایر عاملهای انرژی مد نظر قرار گرفته است.

image_pdfimage_print